Hej
Håller på att lägga in golvvärme i en äldre kåk och detta kommer småningom att bli den enda uppvärmningsmetoden, tidigare har det varit radiatorer. Jag har köpt en Push 23A och Uponors dyra trådlösa reglersystem men funderar nu på om shuntgruppen eg. är overkill och jag skulle klara mig bra med bara en shuntventil som ser till att fördelaren får samma temp. Reglersystemet kan jag väl använda ändå eller finns det isf bättre lösningar? Shunten kommer sättas på pannan med fördelaren sitter några meter bort.
Frågan kan kokas ner till: Ger Push 23A något mervärde kontra cirkulationspump och shuntventil tex ESBE VRG130 el. 140? Priset skiljer sig åt en hel del.
Pannan är en gammal oljepanna med pelletsbrännare. Kommer troligen framgent komplettera med luftvattenvärmepump.

Edit: Vad är förresten skillnaden mellan ESBEs blandningsventil och shuntventil? Verkar göra samma jobb?

Redigerat:
Om du enbart ska ha golvvärme så är din push 23 överflödig. Den behöver du bara om du ska blanda golvvärme med radiatorer. Ska du bara köra golvvärme så använd din shunt på pannan. Montera även dit en shuntautomatik om inte detta redan finns. Vad har du för panna?

Den kallas EKO-20 Topp. Ser finsk ut. DSC_0748.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Shunten är rejält ärgad.
Vad innebär shuntautomatik? Räcker det inte att jag har rumsgivare som reglerar fördelaren? Vill jag även ha olika framledningstemp beroende på tex utetemp?

peternicklas
http://esbe.se/se/produkter/?prodid=3817 denna eller något liknande behöver du. Ska även helst ha så att framledningen till golvvärmen går att begränsa. Ska helst inte vara högre än 45 grader.

Behöver eller kan vara bra att ha? 5-6000 känns lite saftigt ifall det inte är direkt nödvändigt. Kanske finns det någon billigare lösning? De färdiga shuntgrupper dom säljs av golvvärmetillverkarna har ju inga utegivare...

Har klurat lite mer nu och fler frågetecken dyker upp. Om framledningstempen regleras mha inne eller utegivare torde väl intrimmade fördelare inte behöva regleras och då har man ingen nytta av en tryckstyrd cpump få trycket alltid är detsamma?
Om man ändå har styrdon på fördelaren kommer ju den termostaten och shuntens givare att motarbeta varandra.
Eller är jag ute och cyklar?

Lutar åt att jag skippar uponors reglersystem och ställer in fördelaren manuellt och sätter en reglering på shunten istället.
Frågan om pumpen kvarstår dock; finns det överhuvudtaget någon anledning att ha en tryckstyrd pump om avsikten är att fördelaren skall justeras och sedan förbli orörd?

Vilken lösning valde du tillslut? Hur funkade det? :)

JE888 skrev:
Vilken lösning valde du tillslut? Hur funkade det? :)
Blev aldrig vän med pannan så vi satte in bergvärme istället och där finns det mer intelligens. Kör utan termostater och det funkar fint men då är planlösningen ganska öppen också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.