Monterade bort en radiator i höstas pga ombyggnad. Då tömdes en del del vatten från rörsystemet. Luften som tog vattnets plats verkar nu ha satt sig i alla radiatorer. De känns kalla vilket är mindre trevligt med tanke på utetempen ;)

Har försökt avlufta, men skruvarna kärvar som ... De sitter berghårt. Gamla och inmålade. Det konstiga är att varken 4 eller 5 mm nyckel passar. Och man kommer ju inte åt med en tång eller så.

Några tips om hur man kan göra? :(

Ta hit en röris för några tusenlappar undviker jag gärna om det går...

Tappa ner och byt dom..

Tack för snabbt svar!

Men vad betyder det? Tappa ner?

Att man släpper ut lite vatten i värmesystemet så att det inte rinner ut i rummen när du gängar ur luftningarna. :)

• Gilla
freols87
  • Laddar…
Men jag kan inte röra luftningarna! Går inte att skruva på dem :(

• Gilla
ullis54
  • Laddar…
Men luftningarna går att gänga ut ur elementet, dom sitter inte fast. Hela luftnippeln syftar jag på.

Aha jag förstår!

Var tappar man lättast ur vatten ur systemet??

En skruv på ett nyare element lyckades jag faktiskt öppna. Det pös i några sekunder, sedan slutade det, kom inget vatten. Verkar vara dåligt tryck i systemet. Hur är det, ska man stänga av cirkulationspumpen på returslingan? Eller strypa nån annanstans?

Lättast brukar vara på säkerhetsventilen alt. På en förberedd avtappning. Se till att alla pumpar är avstängda och släpp ner trycker till 0. Sen kan du i lugn o ro byta detta icke fungerande avluftningar

OK tusen tack, ska pröva detta, får se om jag lyckas!

Hmm de flesta nipplar är runda och går inte att skruva på :( Riktigt gamla element. Kan vara att de är inmålade men det ser faktiskt ut som att nippeln är en integrerad del av radiatorn. Man får inte tag i den med skiftis eller polygrip.

Och vid värmepumpen såg jag att trycket i systemet är nära noll!? Vad betyder det och vad gör man då?

Jag behöver nog inte tappa ur systemet - för elementen verkar vara tomma på vatten. Och det är inget tryck i systemet. Så det kommer ju inte fyllas upp även om jag skruvar bort ventiler?

Dumt infall men kan man fylla elementen manuellt via luftningshålet??

Och hur får man upp trycket? Ska jag stänga av en del av elementen kanske?

M
Har du provat att försöka pilla bort färgen med t ex en kniv och sedan få elementnyckel på plats med lite övertalning från en hammare?

Om dem är rundade så kanske det går att förbättra med en liten fil, storlek nagelfil. Men som tidigare sagts så bör dem bytas hur du än gör för att lösa problemet den här gången.

Börja med att fylla på vatten så du får något att lufta. Och är det så gamla element att luftningen sitter som en del av proppningen av gaveln är det lite större jobb att byta. Så börja med att rensa upp vid nippeln, en liten gasolbrännare med riktigt smal låga är nog inte så dumt mot färg mm.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
M
GK100 skrev:
Börja med att fylla på vatten så du får något att lufta. Och är det så gamla element att luftningen sitter som en del av proppningen av gaveln är det lite större jobb att byta. Så börja med att rensa upp vid nippeln, en liten gasolbrännare med riktigt smal låga är nog inte så dumt mot färg mm.
Varmluftspistol borde väl fungera det med? Det använder man ju till fasadfärg. Även om nu elementfärg är gjort för att klara högre temperaturer.

Jag tänker mest på att element brukar ha en maxtemp på 100-110C.
Men är man noggrann med siktet så är nog inte gasol någon fara :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.