Hej.
Ny på forumet och novis på uppvärmning.
Frågan lyder: törs man skruva av muttern vid skruvmejseln? Rören är ljumna, men elementet kallt.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte utan att göra systemet trycklöst och med trasor under.

Går det att rotera piggen med en tång?
Om du roterar den 1/4 varv i taget, ökar värmen?
Har du luftat radiatorn?
 
Luftat. Man måste skruva piggen motsols, det verkar hjälpa. Är det "strypningen" man ser?
 
Det är axeln till en vinge, beroende på hur vingen står i vinkel mot radiatorn så styr den mer eller mindre varmvatten uppåt.

Har du bra värme i resten av radiatorerna?
Är denna radden nära pannrummet eller långt ifrån?
De raddar i som är i närheten, är de varmare på ena, och kallare på andra, eller lika temp.

Du har någon form av ett-rörs system, där vattnet flödar serielt från radiator till radiator.
Detta koppel har då olika mycket strypning för att hela systemet ska vara balanserat.

Du har inte nyligen byggt om något?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.