12 572 läst ·
66 svar
13k läst
66 svar
Råd och tips för att få ner elförbrukningen?! Bergvärme
Japp det är totala antalet timmar den går.
Har ingen aning om hur förbrukningen sett ut innan vi flyttade in. När den var nyinstallerad.
Testade att lufta tanken, som man skulle göra. Och det kom bara vatten från den. Borde betyda ingen luft.
Gjorde ett test i somras att bra köra på kompressorn. Då räcker knappt vattnet alls. Kanske en sval 5min dusch.
Uppskattar verkligen all hjälp ska ni veta. Har lagt ner åtskilliga timmar på värmepumpen och systemet här hemma. Men när man inte märker nån skillnad så tappar man lite lust.
Har ingen aning om hur förbrukningen sett ut innan vi flyttade in. När den var nyinstallerad.
Testade att lufta tanken, som man skulle göra. Och det kom bara vatten från den. Borde betyda ingen luft.
Gjorde ett test i somras att bra köra på kompressorn. Då räcker knappt vattnet alls. Kanske en sval 5min dusch.
Uppskattar verkligen all hjälp ska ni veta. Har lagt ner åtskilliga timmar på värmepumpen och systemet här hemma. Men när man inte märker nån skillnad så tappar man lite lust.
Vad har du för värden i menyn som visas på sid 18 i manulen? (Jag tror jag bifogat länk till rätt manual)
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_-EcoHeat_V3_2006-2011.pdf
Googlade lite snabbt och det finns även en reservvärmetermostat som ska justeras vid installation. Kan kanske vara värt att kika på den också. Omnämns på sidan 48 i manualen.
Det låter dock märkligt att tempen sjunker så snabbt vid dusch om du bara kör kompressorn. För osss räcker det längre och två vuxna och två barn kan duscha vid ca 38graders vattentemp och kanske 10minuter per person. Vi har bara det inbyggda kärlet i värmepumpen (Nibe F750) på 25l. Kan minnas fel på storleken men det är inte stort iaf.
http://www.ctc.se/files/pd_old/CTC_-EcoHeat_V3_2006-2011.pdf
Googlade lite snabbt och det finns även en reservvärmetermostat som ska justeras vid installation. Kan kanske vara värt att kika på den också. Omnämns på sidan 48 i manualen.
Det låter dock märkligt att tempen sjunker så snabbt vid dusch om du bara kör kompressorn. För osss räcker det längre och två vuxna och två barn kan duscha vid ca 38graders vattentemp och kanske 10minuter per person. Vi har bara det inbyggda kärlet i värmepumpen (Nibe F750) på 25l. Kan minnas fel på storleken men det är inte stort iaf.
Brist på varmvatten skulle kunna bero på läckande säkerhetsventil för varmvatten, eller en läcka i ledningsnätet för varmvattnet. Kolla om det kommer vatten hela tiden ur skvallerröret, det som går ner i en golvbrunn. Är det röret varmt så är det fel på säkerhetsventilen. Prova att stänga av inkommande kallvatten till värmepumpen och se om det ger mindre driftstid.
Känn även på utgående varmvatten ledning från värmepumpen, typ ett par meter bort. Är det ständigt varmt där har ni troligen ett läckage, men har ni bara friliggande varmvattenrör så borde ni märkt ev läcka.
Läs av meny på sidan 16 i manualen som j.f.s länkade till ovan och se hur många timmar total driftstid det står under Kompressor, jag antar att den siffra du angav gäller Total driftstid lite längre upp och det är i princip åldern på värmepumpen 9,5 år. Gissar på c 40000 timmar , eller något lägre?
Känn även på utgående varmvatten ledning från värmepumpen, typ ett par meter bort. Är det ständigt varmt där har ni troligen ett läckage, men har ni bara friliggande varmvattenrör så borde ni märkt ev läcka.
Läs av meny på sidan 16 i manualen som j.f.s länkade till ovan och se hur många timmar total driftstid det står under Kompressor, jag antar att den siffra du angav gäller Total driftstid lite längre upp och det är i princip åldern på värmepumpen 9,5 år. Gissar på c 40000 timmar , eller något lägre?
Tyvärr kan jag inte läsa av kompressortiden, det valet verkar endast finnas i nyare programvaror. min är från 2006.fusion skrev:Brist på varmvatten skulle kunna bero på läckande säkerhetsventil för varmvatten, eller en läcka i ledningsnätet för varmvattnet. Kolla om det kommer vatten hela tiden ur skvallerröret, det som går ner i en golvbrunn. Är det röret varmt så är det fel på säkerhetsventilen. Prova att stänga av inkommande kallvatten till värmepumpen och se om det ger mindre driftstid.
Siffran jag uppgav är totala tiden värmepumpen varit kopplad på elnätet.
Har ingen brunn där vp står. Endast en behållare som samlar upp det ev vattnet som kommer ut ventilerna.
Jag kan inte finna någon läcka på varmvattnet, eller läcka öht som tur är.
Till j.f.s
Inställningar
Språk Svenska
Produkt EcoHeat
Storlek 7,5
Kompressor Tillåten
Elpanna °C 50
Elpanna max kW 6
Fördröjn shunt min 240
Huvudsäkring A 20
Extra VV min 60
Extra VV elp °C 60