Får börja med att be om ursäkt för min dåliga rubrik och om jag har lagt detta inlägg i fel kategori.

Jag har en stuga med vattenburna radiatorer. Min gamla Albin Futura som har försörjt stugan med värme via kulvert från uthuset läcker nu som ett såll och jag måste hitta på en lösning (bra eller mindre bra) så att jag kan hålla stugan frostfri.

Detta har jag idag..
2-rörssystem med 6 radiatorer.
Anslutningsrören finns inne i stugan.
Jag har även en helt ny elpatron (se billd)
Den ligger på 3kw Mer vet jag inte om den.

Hur skulle jag koppla denna till systemet?
Jag vill inte ha en acktank och den är bara tänkt för att hålla stugan ljummen.
en cirkulationspump måste jag dit med. Likaså ett et vattenanslutning för att fylla systemet.
Men behöver jag ett expansionskärl?

Hur skulle ni vilja koppla denna? Om det ens är värt att göra det?

0151102_103224.jpg

Ingen som har någon ide/tips/åsikt?

Ranchn skrev:
Får börja med att be om ursäkt för min dåliga rubrik och om jag har lagt detta inlägg i fel kategori.

Jag har en stuga med vattenburna radiatorer. Min gamla Albin Futura som har försörjt stugan med värme via kulvert från uthuset läcker nu som ett såll och jag måste hitta på en lösning (bra eller mindre bra) så att jag kan hålla stugan frostfri.

Detta har jag idag..
2-rörssystem med 6 radiatorer.
Anslutningsrören finns inne i stugan.
Jag har även en helt ny elpatron (se billd)
Den ligger på 3kw Mer vet jag inte om den.

Hur skulle jag koppla denna till systemet?
Jag vill inte ha en acktank och den är bara tänkt för att hålla stugan ljummen.
en cirkulationspump måste jag dit med. Likaså ett et vattenanslutning för att fylla systemet.
Men behöver jag ett expansionskärl?

Hur skulle ni vilja koppla denna? Om det ens är värt att göra det?

[bild]

Du får koppla den som pannan satt dvs parallellt med elementen på lämpligt ställe i uthuset eller inne där kulverten kommer in. Och givetvis en cirkulationspump om det inte redan sitter någon bra till, samt ett litet expansionskärl om det inte går att utnyttja befintligt.

Ska du bara hålla frostfritt är det kanske ide att använda frostskydd, glykol e.dyl om strömmen går och det redan är ganska utkylt fryser det snabbt.

Glöm inte säkerhetsventil. Väldigt viktig detalj. Expansionskärl och cirkpump behövs också som GK100 skrev.

Tackar. Riktigt skönt med input.

Cirk-pump har jag. Även ett expansionskärl. Och på kärlet det sitter det en säkerhetsventil. Räcker denna tro?
Den är på 18 liter tror jag

exp.jpg

På gamla pannan fyller jag på vatten direkt i pannan. Kan jag nu bara ansluta en inkommande vattenledning som påfyllning av systemet på antigen framledning eller retur?
Ja glykol ska användas och även en anslutning för det måste jag ju ha.
Och på tal om glykol, så fick jag det att bli endast 30 liter i hela systemet (rör och 6 element). Kan det verkligen stämma? tyckte det var lite.

Någon som vill ta på sig att göra en skiss på hur inkopplingen på mitt system kan se ut?
Det jag har idag är två rör (framledning och retur). samt tappvatten i direkt anslutning till dessa rör.

Du har pm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.