12 564 läst ·
66 svar
13k läst
66 svar
Råd och tips för att få ner elförbrukningen?! Bergvärme
Hoppas den samlade skaran av kunskap kan hjälpa mig lite på vägen.
När man läser på forumet så ser man ganska ofta kWh siffror till höger och vänster, ofta ganska låga sådana.
Jämför man emot siffrorna vi har så får jag nästan panik
Bakgrund:
Ort Falun
2st vuxna 2st småbarn
Hus 156 kvm där halva huset är från 1935 och den andra halvan är 2006 & 2013.
Källare med ett element och en avfuktare.
Mekanisk frånluftsventilation
vattenburen golvvärme i hela huset, förutom ett litet badrum med el-golvvärme.
Bergvärmepump CTC ecoheat 8,5 från 2006 (kallas v3), hål 140m enl register.
Vi har ca 21grader
Kör inte motorvärme mer än nödvändigt.
Nästan all belysning är LED, iaf den som används ofta.
Förbrukning 2015:
Jan-15 2257
Feb-15 1985
Mars-15 1819
Apr-15 1494
Maj-15 1243
Juni-15 952
Juli-15 1002
Aug-15 920
Sep-15 1215
Okt-15 1669
Nov-15 1930
Dec-15 2289
tot: 18770 kwh
Var ska jag börja undersöka förbrukningen?
Jag har en 100 koll till hjälp ifall det behövs.
Kan det vara något fel på bergvärmepumpen?
Känner att alla idéer jag har haft är förbrukade nu, så kom med tips!
Tack på förhand!
När man läser på forumet så ser man ganska ofta kWh siffror till höger och vänster, ofta ganska låga sådana.
Jämför man emot siffrorna vi har så får jag nästan panik
Bakgrund:
Ort Falun
2st vuxna 2st småbarn
Hus 156 kvm där halva huset är från 1935 och den andra halvan är 2006 & 2013.
Källare med ett element och en avfuktare.
Mekanisk frånluftsventilation
vattenburen golvvärme i hela huset, förutom ett litet badrum med el-golvvärme.
Bergvärmepump CTC ecoheat 8,5 från 2006 (kallas v3), hål 140m enl register.
Vi har ca 21grader
Kör inte motorvärme mer än nödvändigt.
Nästan all belysning är LED, iaf den som används ofta.
Förbrukning 2015:
Jan-15 2257
Feb-15 1985
Mars-15 1819
Apr-15 1494
Maj-15 1243
Juni-15 952
Juli-15 1002
Aug-15 920
Sep-15 1215
Okt-15 1669
Nov-15 1930
Dec-15 2289
tot: 18770 kwh
Var ska jag börja undersöka förbrukningen?
Jag har en 100 koll till hjälp ifall det behövs.
Kan det vara något fel på bergvärmepumpen?
Känner att alla idéer jag har haft är förbrukade nu, så kom med tips!
Tack på förhand!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har ett liknande hus som dig tror jag. 1,5 plan med 45 kvm/plan och källare, sedan 50 kvm utbyggnad 1 plan på platta. Separat mätare för jordvärmepump, snittar på 6000 kwh/år. Total förbrukning mellan 15 - 16000 kwh/år. Fram till ifjol 2 vuxna och två nästan vuxna barn. Alltid mv och kupev till bil vintertid före start.
Orkade inte räkna ihop dina siffror, ville bara förmedla mina
Orkade inte räkna ihop dina siffror, ville bara förmedla mina
Är det uppvärmd källare under hela huset? Golvvärme i gammalt hus brukar inte vara det bästa för förbrukningen, men det gäller främst om det inte är uppvärmd källare. Är de 156 m² inklusive källaren? Du har ganska höga värden på sommaren också. Därför är det nog inte bara bergvärmen. Badkar? Egen vattenpump, och i så fall går den som den skall?
Se om du kan komma över någon smart it utrustning som identifierar dina enheter när dessa startar och mäter vad det är som tar strömmen och när.
Ska se om jag hittar hemsida till den roliga grejen som kunde identifiera saker.
Annars är ett tips att kolla på nätleverantören om dom har någon tjänst/ utrustning som kan mäta i realtid
Ska se om jag hittar hemsida till den roliga grejen som kunde identifiera saker.
Annars är ett tips att kolla på nätleverantören om dom har någon tjänst/ utrustning som kan mäta i realtid
Tack för ert engagemang!
Källaren är inte med räknad i 156kvm, den ligger på ca 40kvm och värms av ett element och den energi som en avfuktare ger.
Kommunalt vatten, så vattenpump går bort.
Badkar, ja. Och döttrarna badar 2ggr i veckan, tillsammans dock.
Jag har ju eons 100koll avläsare, men den är inte så hipp måste jag säga. För så snabb är den inte att uppdatera momentan förbrukning.
Kanske inte ska stirra mig blind på värmepumpen?!
Källaren är inte med räknad i 156kvm, den ligger på ca 40kvm och värms av ett element och den energi som en avfuktare ger.
Kommunalt vatten, så vattenpump går bort.
Badkar, ja. Och döttrarna badar 2ggr i veckan, tillsammans dock.
Jag har ju eons 100koll avläsare, men den är inte så hipp måste jag säga. För så snabb är den inte att uppdatera momentan förbrukning.
Kanske inte ska stirra mig blind på värmepumpen?!
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Mekanisk frånluft. Kolla upp denna är ett tips. Ringer lite klockor då min var en riktig el tjuv då värmaren på 1,6 kW var igång när ute tempen var strax över nollan. Var ett gammalt aggregat RDDA från fläkt Woods. Har nu ett nytt energi effektivare Heru aggregat. Hade en Logger som hittade detta. Sparade ca 1000-2000 kWh på detta. Du har rätt mkt förbrukning även på sommaren. Har du pool? Badar mkt. Jag har rätt lika förutsättning fast mer kvm å min förbrukning 2015 är ca 14500 kWh
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är bara mekanisk frånluft. Dvs en fläkt på taket som suger ut luften. Tilluften sker via ventiler i ytterväggarna och spaltventiler.
Tyvärr ingen pool som värms.
Var i Sverige bor du?
Det verkar som jag ligger 3-4000 kWh fel.
Tyvärr ingen pool som värms.
Var i Sverige bor du?
Det verkar som jag ligger 3-4000 kWh fel.
Hej,
för många år sedan hade jag samma funderingar, jag testade med allt möjligt, hade hit installatören av VVP'n för att kolla den osv. Sen köpte jag en Logger 2020 (www.logger2020.se) och undermätare för elen till värmepumpen och då hittade jag faktiskt problemet, det var värmepumpen - kompressorn var slut och gav bara hav effekt vilket innebar att den gick väldigt mycket. Så för mig var de pengarna jag investerade i loggern snabbt intjänade.
för många år sedan hade jag samma funderingar, jag testade med allt möjligt, hade hit installatören av VVP'n för att kolla den osv. Sen köpte jag en Logger 2020 (www.logger2020.se) och undermätare för elen till värmepumpen och då hittade jag faktiskt problemet, det var värmepumpen - kompressorn var slut och gav bara hav effekt vilket innebar att den gick väldigt mycket. Så för mig var de pengarna jag investerade i loggern snabbt intjänade.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hade just en logger2020. Vi snackar om nått som borde dra en 1-2 kW per h mer än mig. Jag ligger på 500-600 på sommar månaderna TS ligger på ca 1000. Borde vara nått som går att hitta lätt med en logger. VPn är ju från 2006 borde verkligen inte vara slut. Min är från 2002 tuffar på som en klocka. Man borde absolut kolla hur den går så klart.theboppers skrev:Hej,
för många år sedan hade jag samma funderingar, jag testade med allt möjligt, hade hit installatören av VVP'n för att kolla den osv. Sen köpte jag en Logger 2020 (www.logger2020.se) och undermätare för elen till värmepumpen och då hittade jag faktiskt problemet, det var värmepumpen - kompressorn var slut och gav bara hav effekt vilket innebar att den gick väldigt mycket. Så för mig var de pengarna jag investerade i loggern snabbt intjänade.
Redigerat:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
I ditt fall är det ju inte uppvärmningen av huset som kostar. Hushållselen och varmvattnet verkar stå för 10 000 - 12 000 kWh om man ser på förbrukningen över sommarmånaderna. Det kan vara vitvaror som inte fungerar som de ska, t.ex. gamla defekta frysar kan börja dra massor av el. Med en sån här http://www.clasohlson.com/se/Elenergimätare/36-2897 kan du mäta varje apparat som har en stickkontakt och se vad de verkligen drar.
Tyvärr inte. De i köket är max 3år, tvätt tork ca 6 år.Daniel__s skrev:
Det där med logget 2020 lät ju intressant. Ska kollas upp.
Tvätten och torken kan jag inte säga att de går så ofta, vi brukar tvätta på helgen. Men ser knappt någon förhöjd förbrukning då.
Ett tillägg: När det var ca 25grader kallt för en vecka sedan log vi på 132 kWh per dag.
