Hej!

Är med i en förening som har en lokal, hyresvärden har sagt upp oss och vill nu chockhöja hyran med ca. 58%. Vi ska träffa värden och förhandla om den nya hyran, men bra att ha lite kött på benen vad gäller kostnader.. Dom har listat värmekostnaden som ca 4000 kr i månaden. Är det rimligt att det kostar så mycket att värma upp en lokal i denna storlek? Jag menar.. Under halva året har man ju ingen värme på alls.. Svårt att säga nåt generellt kanske? Lokalen är lite uppdelad, ett stort rum på ca. 100 kvadrat, och resten 6 st smårum. Det är vattenelement.

Här på västkusten betalar vi i gamla hus med fjärrvärme mindre än hälften av det angivna beloppet.
Men det beror ju mycket på hur väl isolerad lokalen är …

• Gilla
aleklint
  • Laddar…
Beror lite på värmesystem. Men mitt hus på 300 m2 + 40 m2 uppvärmd källare drog 32 000 kwh (säg 40 000 kr) inklusive hushållsel. Bergvärmen var inte helt på plats förrän i april och dåliga fönster - så 4000/mån verkar högt.

• Gilla
aleklint
  • Laddar…
Jo, det förstås, vet inte vad dom har för värmesystem.. Och sen är det inge vidare värme på elementen heller. Idag var det 14.4 grader i den stora lokalen. (iofs -8.6 grader ute då)
Men, generellt sett kan man säga att det är lite högt räknat då?

Värden har kanske garderat sig för en riktig vargavinter …

Jag värmer ca 250m² med bergvärme och jag har en total elförbrukning på runt 11 000 kwh med hushållsel, då har jag runt 22 grader även då det är -25 ute. Så det lät saftigt med den summan

Är det ett gammalt och dåligt isolerat hus som värms med olja så är det rimligt.

Nej nåt gammal dåligt hus är det inte, är andra våningen ovanför en mataffär. 50-tals hyreshus.

Begär alltid att få betala verklig kostnad enligt avläsning samt del av den fasta kostnaden för den del av året som ni använder lokalen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.