7 082 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
kostnad för att värma upp 200 kvadrat
Hej!
Är med i en förening som har en lokal, hyresvärden har sagt upp oss och vill nu chockhöja hyran med ca. 58%. Vi ska träffa värden och förhandla om den nya hyran, men bra att ha lite kött på benen vad gäller kostnader.. Dom har listat värmekostnaden som ca 4000 kr i månaden. Är det rimligt att det kostar så mycket att värma upp en lokal i denna storlek? Jag menar.. Under halva året har man ju ingen värme på alls.. Svårt att säga nåt generellt kanske? Lokalen är lite uppdelad, ett stort rum på ca. 100 kvadrat, och resten 6 st smårum. Det är vattenelement.
Är med i en förening som har en lokal, hyresvärden har sagt upp oss och vill nu chockhöja hyran med ca. 58%. Vi ska träffa värden och förhandla om den nya hyran, men bra att ha lite kött på benen vad gäller kostnader.. Dom har listat värmekostnaden som ca 4000 kr i månaden. Är det rimligt att det kostar så mycket att värma upp en lokal i denna storlek? Jag menar.. Under halva året har man ju ingen värme på alls.. Svårt att säga nåt generellt kanske? Lokalen är lite uppdelad, ett stort rum på ca. 100 kvadrat, och resten 6 st smårum. Det är vattenelement.
Beror lite på värmesystem. Men mitt hus på 300 m2 + 40 m2 uppvärmd källare drog 32 000 kwh (säg 40 000 kr) inklusive hushållsel. Bergvärmen var inte helt på plats förrän i april och dåliga fönster - så 4000/mån verkar högt.
Jo, det förstås, vet inte vad dom har för värmesystem.. Och sen är det inge vidare värme på elementen heller. Idag var det 14.4 grader i den stora lokalen. (iofs -8.6 grader ute då)
Men, generellt sett kan man säga att det är lite högt räknat då?
Men, generellt sett kan man säga att det är lite högt räknat då?
Medlem
· Västernorrland
· 31 inlägg
Jag värmer ca 250m² med bergvärme och jag har en total elförbrukning på runt 11 000 kwh med hushållsel, då har jag runt 22 grader även då det är -25 ute. Så det lät saftigt med den summan
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Är det ett gammalt och dåligt isolerat hus som värms med olja så är det rimligt.
Klicka här för att svara