Min cirkulationspump har börjat läcka, droppar var tionde sekund i skarven där den är hopskruvad.
Den är endast 6 år gammal
Någon som har en bra ide?

hasseove

D
Skarven? Har du någon bild?

P1060464.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
här syns en vattendroppe som hänger framför den vita sladden. Pumpen är en Flygt, läckaget är ungefär 1,5 liter / dygn och har börjat för ungefär 3 dagar sen

• P1060446.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kom med en bild för mycket men det syns vilket som är pumpen hoppas jag

• Gilla
kulle
  • Laddar…
D
hasseove skrev:
Det kom med en bild för mycket men det syns vilket som är pumpen hoppas jag
Njae... det var lite svårt att veta vilket som illustrerade pumpen... :D Det verkar vara packningen till pumphuset som behöver bytas (om inte någon av skruvarna har lossnat?). Är säkert enkelt att fixa, men å andra sidan kostar en ny pump inte speciellt mycket, du kan till och med spara in en del av kostnaden genom att köpa en energisnål pump.

Det verkar saknas en skruv i nedre vänstra hörnet,leta på golvet eller skaffa en ny, ofta insex skruv,kostar inte ens en tia.

D
Bra iaktagelse där... skaffa lite loctite också så det inte händer igen.

Krilleman
Många pumpar har bara två skruvar.

Men det är väl bara demontera och kontrollera packningen. Ser det OK ut så är det bara skruva ihop igen och hoppas på det bästa.

Du har ventil med "insex-nyckel-fäste" direkt innan pumpen, antagligen har du en liknande på andra sidan. Stäng dessa så borde inte komma så något vatten. Men dessa ventiler kan vara lite luriga ibland, iakttag försiktighet.

Jag skall dela på pumpen och kolla packningen

Tack för hjälpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.