Värme allmänt
koppla: Detta elementet i badrummet är stekhett, betydligt varmare än övriga element i huset. Jag skulle vilja dra ner värmen på elementet men jag kan inte se hur man ska göra? [bild] Om jag tar i lite kan jag skruva på den gråa "plastklumpen" längst fram, men det händer inget, den går bara runt och verkar inte fylla nån funktion? Vad är den till för? Tack, /koppla
Fwa: Tack för alla synpunkter! Det är så att jag redan har bokat in en snickare för dessa renoveringar, han är väldigt duktig och jag har många bra referenser... Men det känns ju lite som att jag måste veta vad jag vill ha, och vad som är möjligt att utföra... Därav mina frågor...
niblom: Har du en korrekt fungerade anläggning skall du inte behöva lufta och fylla på med jämna mellanrum. Behöver du göra det är något fel. Så flytta gruppen verkar vara fe i mina ögon. /N
bjornligan: [citat] Hej. Ventil har jag. Skall köpa passande elektronisk termostat. Men tack ändå var hyggligt
GoForIt: Låter väl sannolikt. Har den några år på nacken, så sparar du in en ny ganska fort då den troligen drar betydligt mindre el.
corre: PALrören fungerar nog rätt bra, men de är mjukare så jag hade inte valt dom vid sockelmontering. Möjligen hängande i tak i källaren eller likande. Men det utan att ha känt på de raka modellerna. Jag har bara använt PAL på rulle i 16mm
Pherra: [citat] Köp lin och unipak/locherpasta och massera in i en bit lin så att du får en så kallad lin tåga och lossa glandermuttern och lägg på lintågan 👍
DYEUffe: [citat] Vad bra. Det verkar som värme system har en egen vilja ibland, jag har ett element i ena toaletten med samma symptom dom ditt. Då är det bara att kämpa på med det antar jag 😕
corre: Det är ju bara att öppna i fördelaren och försiktigt trycksätta med luft tills det är tomt.
JohanLun: Lyfter en gammal tråd, jag har sökt på nätet men inte hittat en BRA instruktion om hur man packar om. Håller på med 2-3st ventiler nu i samband med ett VVS arbete så systemet är delvis tömt. De har suttit fast, jag har aldrig vågat röra dem. Fått dem att löpa fint, men känner mig inte säker på hur man ska packa om dem. Vore bra att veta då jag behöver fixa så de är klara till
DIY_freak: [citat] Fast nackdelen med solfångare är ju att de ger mest värme på sommaren när värmebehovet inte är speciellt stort. På vintern är ju bidraget betydligt blygsammare. Med bergvärme så kan man ju dra ner solvärmen i borrhålet under sommaren, men vinsten med det är ju något tveksam... Om man har nätanslutna solceller så drar man ju nytta av energin året runt och behöver inte
lordi: Finns shuntautomatik att köpa. Tex Danfoss ecl comfort, eller liknande. Finns flera fabrikat. Siemens Villatvåan är ett annat.
gafia: Inser att jag snabbt måste sätta mig in i hur bergvärme och vattenvärmesystem fungerar. Vill helst ha en fysisk butik att gå till. Tips på vart jag kan hitta en sån butik i Stockholm? (Gärna innerstan)
P-plats: Vi har kunnat reglera flödet men inte haft så kallt ännu. Verkar mycket lovande i alla fall.
GoForIt: Ja, en shunt lär nog vara ett måste. Alternativt någon annan styrning till pannan som klarar reglera ner till 27°
snowjim: Så du menar att stora kolbitar som sitter i nästan hela brännarröret är normalt? Dessa kolbitar har en viss hårdhet men när de hamnar i spannen så går de isönder. Iallafall så ska rörfirman komma ut och byta de 2 andra korten på Måndag, får hoppas det löser problemet. Dock rädd för att detta kommer bli riktigt dyrt, vad jag förstod så kostade ett kort par 1000 lappar :(
Mathias Edgren: Hejsan. Jag har en vedpanna med stora ackumulatortankar och fullt vattenburet värmesystem och ny cirk pump. Doc har jag problem med att cirkulationen avstannar emellanåt även fast pumpen är ständigt på. Jag har bra tryck systemet. Det börjar cirkulera igen så fort man rör en termostat. Vad kan vara fel? Mvh Mathias
Rick: Hej, Jag undrar om det är någon som har en smart idé på hur man kan fjärrstyra ventil #2 i bilderna nedan. Det är nämligen så att jag har monterat i golvvärmesystem i hela bottenvåningen och på övervåningen är radiatorerna kvar. Som det är installerat så ska bägge systemen vara igång och därför är ventil #2 ganska så öppen för att shunta bort den höga värmen. Men det är
martinradbo: Frikylan skulle i så fall användas till ett vattenaggegat på tilluften i ventilationen, den är förberedd med kondensisolering m.m. ifall behovet uppstår. Så just den installationen blir enkel och billig. Men det är eg. ett lyxproblem. När det är 32° utomhus så håller det välisolerade huset sig kallt hyfsat länge, men efter ett par dar är det så klart väldigt varmt inne också.
BrokenArrow: Det låter som om brännaren hela tiden bara går på underhållsfyr. Alltså något problem med drifttermostaten till brännaren.
ddoo: Har du något exempel på nytt som motsvarar mina krav? i mitt exempel så är den ställd på typ 13 grader, det är då jag får 14 med -14 ute, ställer jag upp det på 20 så har jag ju alltid över 20, så tror inte effekten är problemet, men som du säger kanske termostaten inte fungerar korrekt men det känns som att alltid blir lite fel ändå när termostaten sitter på elementet, hur
GoForIt: Vad är det för brännare och utrustning du har? Vad var anledningen till att du stänger av brännaren manuellt (utom vid rengöring)?
dudero: Jag lackade fronten i samma färg som sockeln. Det gjorde att den syntes ännu mindre.
kentlindroth: Hej. Tänkt bygga en toalett(ej dusch) på vinden, men har lite funderingar om de rör som går i bjälklaget. Dessa skarvar kommer att bli dolda vid ett nytt golv. Rörskarvar för värme dolt, är inte att rekommendera, men dock godkänt om ingen annan lösning finns, om jag förstått det hela rätt. Tappvatten är inte godkänt att lägga dolt. Så min fråga är. hur kan man lösa detta. Är
linusfrantzich: Hej, vi har två sk. Kickspace som sitter under skåpen i köket, där de gamla radiatorerna satt. Av olika anledningar vill vi inte använda dessa vilket har som nackdel att det blir kallt på golvet i köket. Därför funderade jag på om kunde lägga eldrivna fläktelement bakom samma galler? Tror ni det finns någon modell som har ungefär detta syftet och finns det några stora brandrisker?
Marcussjogren: Ok - det var inte så dyrt ändå, inbyggnadskonvektorn för drygt 495:- :)
Haas84: Hann inte kolla så mycket i helgen. Men de enda som finns är ett lock bakom skåpet som jag antar är till värmegolvet. Ska försöka hinna med att skruva loss skåpet och komma åt locket i veckan. Måste man stänga av elen när man håller på med såna här kablar?
PO_: Se där, jag börjar få lite kläm på det. Tack så mycket krille! Som vanligt! Då ska jag göra det här framöver. Man behåller alltså denna koppling som den är, och har rörbitar mellan kulventiler och filtret i mitten?
GK100: Är nog inte fel att ha relativt lågt vald termostat tex de vanliga kring 70 grader, när tankarna är fyllda kommer det som brukar skrivas "andra varvet" här på forumet. Då är det bra att returen inte ligger högre så att flödet räcker för att hålla undan effekten vid högre difftemp. För många är det normala sättet att toppladda ackarna, ligger termostaten för högt är risken
pelpet: Elpatron + luftvärmepump på elpatron + spis så FLOPP så flyger en huvudsäkring. Lätt hänt. Jag drog en huvudsäkring med en simpel byggfläkt för ett tag sen.