Hej,
har kikat runt i gamla trådar men inte hittat exakt svar som jag kunnat nyttja, så därför:
bor i villa (radhus) från -91 med fjärrvärme.
I en av radiatorerna på övervåningen hörs ett strömmande/susande ljud. Detta endast i denna radiator i hela huset
Fakta/felsökning hittills:
* Systemet är luftat och på fyllt.
* Cirkulationspumpen funkar och missljudet i denna radiator påverkas i styrka beroende på om pumpen går på läge I, II eller III. Det låter dock på alla lägen.
* Om jag drar ner termostaten till min på radiatorn märks en aningens skillnad i strömning, men ljudet upphör inte.
* "Piggen" på styrventilen löper fritt och trycker jag in den "manuellt" stoppar det inte heller flödet.
* Enligt husritningen är denna radiator sist i en slinga av 4 radiatorer på övervåningen.
* Vi får normal värme på den drabbade radiatorn, möjligt att den kan upplevas som lite extra varm. Möligt..
Jag har nån egen teori men slänger ut frågan helt öppen:
Hur ska jag få tyst på radiatorn?
/Fredrik
har kikat runt i gamla trådar men inte hittat exakt svar som jag kunnat nyttja, så därför:
bor i villa (radhus) från -91 med fjärrvärme.
I en av radiatorerna på övervåningen hörs ett strömmande/susande ljud. Detta endast i denna radiator i hela huset
Fakta/felsökning hittills:
* Systemet är luftat och på fyllt.
* Cirkulationspumpen funkar och missljudet i denna radiator påverkas i styrka beroende på om pumpen går på läge I, II eller III. Det låter dock på alla lägen.
* Om jag drar ner termostaten till min på radiatorn märks en aningens skillnad i strömning, men ljudet upphör inte.
* "Piggen" på styrventilen löper fritt och trycker jag in den "manuellt" stoppar det inte heller flödet.
* Enligt husritningen är denna radiator sist i en slinga av 4 radiatorer på övervåningen.
* Vi får normal värme på den drabbade radiatorn, möjligt att den kan upplevas som lite extra varm. Möligt..
Jag har nån egen teori men slänger ut frågan helt öppen:
Hur ska jag få tyst på radiatorn?
/Fredrik
Ser ut som en helt vanlig MMA-ventil.
Injusteras med korrekt förinställningsverktyg om ventilen har möjlighet till det. http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Injusteras med korrekt förinställningsverktyg om ventilen har möjlighet till det. http://www.mma.se/produkter/forinstallningsverktyg/
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Om det är ett ett-rörs-system ("sista radiatorn i en slinga") så kan man ändra på flödet lite i bottenklumpen på kopplet. Bakom en liten blå eller röd plastplupp kan det finnas en 2.5 mm insex som regulerar bypassventilen. Försök skruva lite på den (ett halv varv i vardera riktning) och lyssna.
Nej, det hjälpte inte med "lilla skruven bakom plastpluppen"
. Att byta ventil innebär väl att man ev måste tömma ut lite vatten och stänga av systemet? Har en rörmokare till granne så jag kan nog söka stöd där.
att det låter på en radiator/dess ventil beror väll på att det är ngt ansträngt i flödet där, antingen har den strypts på ngt sätt som redan angetts, eller skulle jag gissa att radiatorn är korskopplad så att flödet går åt fel håll i den och att detta på ngt sätt skapar mer motstånd och brus, eller detta liksom sjunger i den...
Klicka här för att svara