Läst runt men inte hittat något vettigt... Jag har en 750L runt acctank, 196cm hög lch 96 cm diameter varav 10cm är isolering

tanken står i en relativt kall källare och på en oisolerad platta. jag har 30kvm golvvärme kopplat till värmesystemet(varav 12kvm är i en ny utbyggnad med massa isolering i golv väggar och tak, resterande är kök med isolerad platta, 10-20cm cellplast ). Övriga två rum värms av och 2 element där den vattenmantlade kaminen sitter i ena rummet. Undervåningen är totalt 75kvm, övervåningen har ingen vattenburen värme än utan värms upp med direktel. Huset är ett gammalt nyrenoverat timmerhus med nya fönster och tilläggsisolerade (90mm) väggar, golven är dock lite dragiga...

När tanken är uppvärmd till 80 grader 22:00 på kvällen så är den nere på 30grader (då går en elpatron in och håller värmen där) på morgonen när det är 0 gradigt utomhus. MINST 43kWh är alltså förbrukade (sannolikt mer eftersom kaminen är glödhet vid 22:00 och 9kW patronen säkerligen gått in tidigare)

Tanken är kopplad till en vattenmantlad kamin så på kvällen är huset rejält uppvärmt så elementen är i princip kalla då jag slutar elda eftersom termostaterna slagit ifrån.

Vart tar då all värme vägen? Att det läcker ut värme i källaren förstår jag ju (ur tanken, osiolerade rör etc). Det gör ju inte något för det skadar ju inte att få värme där. Vad som däremot hade varit slöseri är om det går värme ner i plattan/marken under acctanken.

För att få ett humm om detta gjorde jag en (FEM) beräkning där jag har antagit att hela vattenvolymen har en temp på 80 grader, omgiven av 10cm isolering (utom på undersidan mot plattan där det är en luftficka på 5cm mellan platta och tankbotten).

Tanken står på en 10cm oisolerad platta med konstant temperatur på undersidan (4grader). Omgivningen är satt till 5gradC. Resultatet blir då att 150W går till luften och hela 224W går till plattan... Detta är ju värsta scenariot då vattnet i hela tanken är 80 grader. Läckaget klingar ju såklart av. Inget stort värmeläckage i vilket fall som...

En annan trist värmeläcka är ju om det vandrar varmvatten till kaminen som sedan kyls av via draget i skorstenen. Hoppas ju att rörisen har tänkt på det när han installera kaminen. Tanken sitter en våning ner så det gäller ju att röret går ner i ett U för att värme inte ska leta sig uppåt, vet dock inte hur mycket det skulle påverka om han har missat det... Borde gå att lista ut genom att titta på allt virrvarr med rör men kan inte riktigt se hur det blir...

Jag ska testa att stänga av allt som drar värme från tanken någon dag för att testa ur snabbt tempen faller.... inte så poppis därhemma att göra det dock...

Vi har 2000+2*1000 tankar isolerade på samma sätt och de räcker i 48h för att värma 90kvadrat dragig övervåning och 90 kvadrat välisolerad källare med golvvärme, samt varmvatten. Inte mycket hjälp men en till datapunkt iaf.

Du kan i princip bortse från andelen som går neråt i botten mot plattan, den är högst marginell efter en liten tids utjämning då vattnet i botten kylts av. Har du cirkulation mot pannan är det däremot en rejäl tjuv. Lite mer isolering mantel och topp skulle inte skada, men skatta först den verkliga förbrukningen du ha,r ingen mening att isolera om cykeltiderna för acken är relativt korta redan.

Cirkulationen mot kaminen borde jag ju kunna identifiera genom att värma tanken med enbart patron och kolla vad tempen i kaminen är. Antar att den ska hålla rumstemp och inget annat för att vara säker på att inget vatten cirkulerar.

Vad är det för typ av isolering? PUR eller mineralull? Som GK100 säger så är det ett minimalt läckage mot plattan. Är det en ny acktank? Rent spontant säger jag oisolerade rör! Låna värmekamera och följ dina rör! Om du är med i Villaägarna så brukar lokalföreningen ha värmekamera att låna ut. Det har de iaf i Halland... :)

Lite intressant för oss som ska köpa ny ackumulatortank: Det nya ekodesigndirektivet säger att från hösten 2015 ska alla nya ackumulatortankar ha en energimärkning a la vitvaror. Dessutom från 2017 får en tex 750L acktank inte ha stilleståndsläckage på mer än 134W. Om det avser timme eller dygn vet jag inte... http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/hemmet/energimarkning/ackumulatortankar/ och http://www.svensksolenergi.se/upload/nyheter/nyheter-2015/BioSol-30688-2-JOD-12dec2015.pdf

134W i en timme blir ju 134Wh, på ett dygn blir det lite drygt 3,2KWh (134W x 24h =3216Wh). Eller är det jag som inte fattar??

Ursäkta att tråden kapades från TS. Vi får lämna tillbaka den till ursprungsfrågan strax. ;) Ja det låter galet att det skulle vara per timme. Det borde vara per dag kan man tycka. Det är irriterande att det inte står något om det. Inte ens i Energimyndighetens ackumulatortankstest (där just stilleståndförlusterna är en testparameter) http://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/ackumulatortankar1/ står det något om tiden.

134W är ju effekt om du menar 134Wh i energi tapp så innebär ju det ett läckage på endast 134W i medel. Enligt min beräkning i början av inlägget så läcker min acc

150W till luften Denna siffra är i praktiken högre då jag inte räknat med att det kommer in rör till kaminen.
224W går till plattan vilket dock är överdrivet då det är siffran som gäller i det ögonblick som vattnet är 80 grader vid botten av tanken. Ska fila på en transient simulering av tanken för att se hur det blir.

Sedan beror ju läckaget på hur stro tempdiff man har i rummet den står och på vatten tempen så att ge en siffra säger ju inget om det inte är kopplat till omgivningen. Tex 134W läckage vid 60graders medeltemp i tanken och 15graders omgivningstemperatur

Neråt har du i det närmaste noll förluster. Först och främst tvivlar jag på att du har 80 grader i nedersta botten, särskilt ofta. Vattnet skiktar sig, som bekant, och har du 80 grader längst ner är du bara några vedträn från att få hela acctanken att koka. Den nedersta termometern sitter alltid ca 30-50 cm från nedre botten.
Stillastående luft är också bättre isolering än alla typer av ull och skum. Samt framförallt vill värmen uppåt.
Prova dessutom att känna på "kragen" som tanken står på, när tanken är som varmast. Den är aldrig direkt varm. Någon direkt värmeöverföring mellan tank och golv blir det inte heller.

Men däremot har du säkerligen mycket läckage uppåt, samt i alla rör. Vill du göra något åt det, så börja inrikta dig på rören. Där försvinner massor. Men nackdelen är, som sagt, att det blir kallare i källaren.

Kan du känna på rören till kaminen på morgonen? Då behöver du inte joxxa med elpatronen och kyla ut systemet.

Det ska i princip inte cirkulera något alls mot kaminen när den är sval. Gör det så agerar den nästintill som en konvektionradiator via skorstenen.

peternicklas
Tog en bild på vår 200l ack.tank. Det är en NIBA med 5 cm. isolering. Som du ser så är det nästan svart i botten, inget läckage, värme går uppåt så det stämmer. flir_20160105T133349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skarpt gula är oisolerade rör till golvvärmen och under dem rören från värmepumpen, isolerade med 19mm.
Tanken har, när kortet togs, 35 gradigt vatten vid punkten för min mätning på 25,3 grader. Detta kort kan ge en liten uppfattning om hur värmen sprider sig.

Hur har du ställt termostaten till cirkulationspumpen? Står den på typ 65 grader hela tiden? För då cirkulerar den ju vattnet mellan kaminen och tanken tills temperaturen sjunkit till 65 grader igen. Dvs. så försvinner värmen ut genom den kalla kaminen som ju svalnar ganska fort. När jag eldar så brukar jag höja termostaten allt eftersom, så att den slutar cirkulera när kaminen och vattnet svalnar. Innan jag kom på det så kunde det vara så att jag eldade upp hela acktanken till 80 grader och gick och la mig, när jag vaknade så var tanken nere på typ 35 grader i toppen och 20 i botten. Men när jag kom på att ställa termostaten på 80 grader när jag slutade elda så har jag en temp på morgonen på 60-65 grader i toppen på tanken och 40-45 i botten.

Cirkpumpen slutar gå när tempen i tanken kommer över tempen i kaminen

Men.... där fick jag en tanke... givern i tanken sitter innanför isoleringen på mitten enligt anvisningen... Jag har en tempgivare brevid som sitter i ett dykrör och den visar typ 5 grader mer än denna givaren. SÅ det innebär ju faktiskt att cirkpumpstyrningen tror att tanken är kallare än vad den egentligen är. Givaren i kaminen kanske visar rätt och då måste ju tempen i tanken bli mer än 5 grader kallare innan den slutar gå....

Å andra sidan tas ju vatten från botten av tanken... kan la vara en ide att flytta upp givaren något så den får en högre temp???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.