Jag bygger till mitt 30-talshus med en vinkeltillbyggnad på ca 75m2 i 1 1/2 plan, i grunden ca 100m2 i 1 1/2 plan + källare. Har ett vattenburet värmesystem kopplat till fjärrvärme (mao med pump). I tillbyggnaden har jag gjutit in golvvärmerör kopplade till central med separat shunt och pump. På ovanplan tänker jag sätta 2st sektionsradiatorer, Lenhovda Triplex. Min fundering är kring dimensionering av rör till den nya delen. I den gamla sitter i stora drag 27.5mm (ytterdia) rör på matningen samt 21.5mm rör framtill elementen. Behöver jag mata med 28mm samt ha delning till elementen med 22mm eller räcker det med 22mm i matning och 15mm till radiatorerna?
När jag räknar på det blir det mer likt det gamla i fråga om tryckfall med 28/22 än med 22/15. Blev kluven då jag pratade med en rörmok som menade att 22/15 räckte gott, att pumpen tog hand om skillnaden i det gamla kontra det nya systemet. Det som bekymrar mig är om det med tunnare rör blir "obalans" i systemet och att vissa rum inte blir varma??
Mycket tacksam för råd.
/Jesper