Jag har vattenburen värme i två våningar plus källare. Värms med fjärrvärme. Växlaren är snart 10 år gammal, och resten av värmesystemet är på sina håll åtminstone 50 år.
Jag kör systemet på ca 1 bar, och får fylla på lite någon gång om året ungefär då det faller nedåt 0,7 bar ibland. Men i vinter har det börjat sjunka ca 0,1 bar per dygn. Inga synliga vattenläckor någonstans, men en del av rören går inkapslade i bjälklagen så jag kan ju inte vara helt säker. Jag behöver inte lufta elementen, förutom när det gått nedåt 0,6 för då trycker den inte upp ända upp till högsta elementet på övervåningen.
Kan det vara hål i värmeväxlaren? Eller kan det finnas någon annan förklaring? Hur mycket kan läcka ut i bjälklaget innan det blir fuktfläck i taket?
Jag kör systemet på ca 1 bar, och får fylla på lite någon gång om året ungefär då det faller nedåt 0,7 bar ibland. Men i vinter har det börjat sjunka ca 0,1 bar per dygn. Inga synliga vattenläckor någonstans, men en del av rören går inkapslade i bjälklagen så jag kan ju inte vara helt säker. Jag behöver inte lufta elementen, förutom när det gått nedåt 0,6 för då trycker den inte upp ända upp till högsta elementet på övervåningen.
Kan det vara hål i värmeväxlaren? Eller kan det finnas någon annan förklaring? Hur mycket kan läcka ut i bjälklaget innan det blir fuktfläck i taket?
Sätt ett kärl under skvallerröret på expansionskärlet, fyll upp systemet som vanligt och se sedan om det kommer ut något vatten via skvallerröret. Om så är fallet så har antagligen förtrycket i expansionskärlet försvunnit. Annars har du antagligen någon läcka någonstans. Tala med ditt försäkringsbolag, de kanske kan hjälpa med läcksökning.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Jag har samma problem. Jag har reglerat förtrycket i exp-kärlet, det hjälpte inte mycket. Hos mig läcker vatten genom skvallerledningen. Jag tänkte byta vid nästa ingrepp i systemet.
Jag tror inte det läcker något genom övertrycksventil/skvallerslang. Det är inte blött på golvet iallafall. Har satt en burk under nu, får se om det hamnar något där. Igår sjönk visserligen inte trycket alls. Men idag har det gått ner 0,1 bar igen.
Där hittade jag läckan. Det är en hårdlödd skarv mellan ett kopparrör och en 90° böj precis under innertaket i källaren.
Finns det någon form av lödkolv som kan värma upp ett 15mm kopparrör för hårdlödning utan att tända eld på innertaket? Gasolen går inte, det blir kolat trä direkt.
Finns det någon form av lödkolv som kan värma upp ett 15mm kopparrör för hårdlödning utan att tända eld på innertaket? Gasolen går inte, det blir kolat trä direkt.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Du kan ju såga ut skarven och vinkeln och ersätta med samma fast klämkoppling.
Funderade på en annan sak. En riktigt utförd hårdlödning ska inte läcka. Hela spalten brukar kapillärfyllas av lod.
Är du säker på att det är skarven och inte vid sidan om?
Strömningskavitation?
Är du säker på att det är skarven och inte vid sidan om?
Strömningskavitation?
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Men hårdlödas det med kapillärlödning? Detta gör man väl vid mjuklödning, eller?