Värme allmänt
BrokenArrow: Den röda visaren ska vara manuellt inställd för att visa "normaltryck". Den ska gå att vrida på med den lilla "ratten" i mitten av manometertavlan. Den svarta visaren visar aktuellt tryck i systemet Med öppen expansion så indikerar den svarta visaren att kärlet ligger ca 5m ovanför manometern. Har huset 2 plan så skulle jag gissa att expansionskärlet finns i en garderob eller liknande
ensamresande: Tack för svaren! Då är ju nästa fråga; hur går jag säkrast på med "moderna" (koppar) rör på dessa gamla stålrör? Hårdlödat kopparrör till en mässingskruvnippel som jag gängar på stålrören med lin+pasta? Det blir snyggast och så minskar jag antalet dolda skarvar något i alla fall. Eller så kanske man kan anse att befintliga skarvar är täta i och med att dom klarat sig 70
Peter Westh: [citat] Ok, tack. Tryck nu mätt med pumpen igång. Så då skall jag kolla detta
Krilleman: Blir radiatorerna varma utan termostaten så är det den som krånglar. Mät halsen och köp passande. Tex här: http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra-v-2960/
Nikorasu: Hej, Vi har motsvarande situation: 185kvm 2 1/2 plan, FLVP Nibe F750, kamin Tulikivi (1500kg) på plan 1, golvvärme plan 0 och plan 1 (ingen värme plan 2). Vi har löst det så här: FLVP inställd att följa kurva via utegivare (inte innegivare, vilket är den generella rekommendationen i vilket fall som jag förstår). Vi eldar morgon och kväll när det är kallare ute, för värme och mys -
marclars: Jag är intresserad av att göra en liknande grej men att dra ner rören i krypgrunden. Är det någon som gjort detta? Luftningen borde väl gå ändå då systemet är trycksatt, eller?
jockeping: Tjena! Jag deltar i tävlingen om ett kit för elgolvvärme från Ebeco som pågår just nu här på bygga hus, vilket väckte nyfikenhet om deras isolerskiva. http://www.ebeco.se/isolering Till frågan. Kan detta vara ett vettigt alternativ till att slippa bila upp källargolv och isolera samt gjuta? Någon som har erfarenhet från systemet eller liknande? Jag ska bara ha golvvärme i källarens
Krilleman: [citat] Stor tankevurpa. Men det kanske är ett höghus? :wow:
folkeorg: Tänkte att ha golvvärme som grundvärme men när vi ska ner till stugan så brassar man även på radiatorerna innan så det är varmt på någon timme. Sedan får golven komma ikapp lite senare..
Micke_81: På mina var de märkt varje meter så då var de bara att kolla vad de stod på ändarna som stack upp.
smurfen72: Har för mig att glykol går trögare att pumpa men gissar att skillnaden är liten med så pass låga flöden det handlar om. Tror inte sprit är ok i slangen ska vara svag blandning i så fall den blandning man har till borrhål får inte gå i plast slang inne i huset pga av brandrisken.
jaob: Har lagt upp lite här om mitt värmesystem som är något utdaterat, har fått hjälp med att tips om motdragslucka vilket jag monterat och har fått upp brinntiden någon timme :) Så här tokigt? är det draget, antar att det fanns en tanke redan då på 40-talet när det byggdes, men det känns ineffektivt draget då element går på samma som förrådsberedare och den gamla shunten är
P-plats: [citat] Hittar ju inte mycket på internet heller... :(
Anselius: [bild] Bild på murstocken. Ska putsas och målas. Nu ska jag boka tid för besiktning. Hoppas att de godkänner den! :)
Jumos: Jag har en nätägare som tar ut en fast avgift på typ 6000 spänn om året och en annan leverantör som levererar ström för det trevliga priset av 62 öre/kWh :) Till saken hör att det finns ett antal kommuner i Sverige som har sänkt energiskatt (jag tror det är fem län), och Örnsköldsvik är en av dem. Utan "rabatten" hade priset varit 74 öre/kWh. Så om man ska vara väldigt korrekt
exerg: Det är lättast i morsökaminen där du kan se brandförloppet. Efter att startbrasan gått ner i glödstadiet och ny ved lagts in minskas det övre insläppet tills lågorna släpper från veden och "hänger som en dimma" uppe vid taket i kaminen. Mao: ju mindre sekundär- ju mer tertiär blir det Det nedre "primärluftsinsläppet" får du se som dekor. Ha luckan lite på glänt när du startar
GK100: TS har ju enligt #1 en kontinuerlig värmekälla så inte ska det behöva väntas på värme även med lordis förslag. Enklast är att använda gamla vreden för en vettig fördelning de funkar säkert bra för injustering. Med nya pumpen går det ställa in ett vettigt tryck så sus i strypningarna inte ska störa. Blir att anpassa grunden efter den nya mest missanpassade delen fullt öppen med
JohanPersson: Hej Håller på att installera vattenburen golvvärme en LK Minishunt 60. Vill använda ha en trådbunden vredtermostat som drivs av 220v(typ Frico TK10) för detta men blir inte klok på hur jag löser det, någon som vet? Trådbunden för att det känns tillförlitligare än trådlös, 220v för att slippa transformator.
Testarn: Tror att du menar den lilla spaken mellan glasdörren och asklådan? Det är väl för att kunna "skaka" ner aska i lådan? Är den inte kopplad till ett galler i botten på kaminen? Den lilla spaken på lådan är väl för att kunna ge lite extra syre när du tänder brasan och som sen kan stängas när den väl fått drag i kaminen? Gissar lite men har sett liknande spjäll på andra kaminer.
mb77tyson: Jag har murstock med en cementlinad skorsten, den har jag till en vedspis. Den är besiktad å godkänd naturligtvis. Frågan är, kan man ansluta en kamin till denna skorsten, och på så vis använda 2 olika eldstäder. Kanske inte samtidigt men med ett spjäll en av dem åt gången.
jackt: Tack! Då var det inte jag som var tokig. :)
Markus Nyholm: Hej! Jag vill först tacka alla som skriver på byggahus forum ni har hjälpt mig välldigt mycket under mitt nybygge. Jag och min rörmokare håller på att koppla in golvärmen mot våran 750L dalatank och har en fundering. Golvvärmen är uppdelad i tre delar huvuddelen är v-rum, kök, hall och alla sovrummen, denna delen styrs av en rumsgivare i v-rum. Del två är båda badrummen som styrs
Marcussjogren: Ja det är troligt att det är luft i elementen om det låter om dem. Stäng av cirkulationspumpen, vänta 5min så luften kan stiga fritt och lufta sedan av dem. Arbetstrycket i systemet skall vara 0,5 bar som grundtryck och sedan 0,1 bar per meter som vattnet skall färdas på höjden. Så om 1-1,5 bar brukar man hamna på i ett vanligt hus. Så om du har 6-7m eller lägre från pannans lägsta
miknyg: Hej, Håller på att renovera hemma och skall lägga golvvärme. I samråd med min vvs så har vi kommit fram till att 22 mm spårade golvspån skivor är bäst och kommer att läggas ovanpå det befintliga playwood golvet. Har försökt hitta information om hur man lägger golvspån på befintligt playwood golv på nätet men samtliga tillverkare beskriver bara hur man lägger deras golv på
237: [citat] Kanske står i montageanvisningen hur det sitter fast. Jag skulle tippa på att röret sitter fast i kaminen på nått sätt och sen går ner till krypgrunden. Vet inte hur mycket rörlighet det finns i skorstenen, om man få bort glaset så lär ju kaminen sänkas lika mycket som tjockleken på glaset?
Pherra: 1st Trör krk 25 rsk 1885375 2st Ezze halvkoppling 25 rsk 1884428 Slå bort klämringskopplingen annars spräcka vatette mutter samt klämring. Sedan lina dit ovanstående trör och montera halvkoppling. Kan gå om inget annat alternativ fungerar. Kanske lika bra att du tar dit en rörmokare borde kunna lösa det rätt bra med hjälp av omdragning av rör etc.