Har ett par frågor som någon kanske kan svara på.
Har en josve panna som förgående ägare har eldat pellets i, och en Eliasson som jag nu använder mig av.
Min fråga är då kan jag hålla säg 40 grader pannvatten men 60 grader varmvatten? Då jag har typ 60 graders pannvatten och det är varmare än -15 då shuntar den knappt ut nått varmvatten då jag ändå har typ 19 grader och stödvärmer med kamin. Kassetten är en parca norrhammar på 12 kw, och har 2 termostater. Tänkte att den ena ev går till vv å den andra till på.. Känns onödigt att hålla 60 grader på när jag klarar mig på 40 större delen av vintern.
Sitter en cirkus under kassetten och en bakom pannan på framledningen
Mvh joel
Har en josve panna som förgående ägare har eldat pellets i, och en Eliasson som jag nu använder mig av.
Min fråga är då kan jag hålla säg 40 grader pannvatten men 60 grader varmvatten? Då jag har typ 60 graders pannvatten och det är varmare än -15 då shuntar den knappt ut nått varmvatten då jag ändå har typ 19 grader och stödvärmer med kamin. Kassetten är en parca norrhammar på 12 kw, och har 2 termostater. Tänkte att den ena ev går till vv å den andra till på.. Känns onödigt att hålla 60 grader på när jag klarar mig på 40 större delen av vintern.
Sitter en cirkus under kassetten och en bakom pannan på framledningen
Mvh joel
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Förstår egentligen inte hur du menar för normalt sett så har du en shunt som styr vattentemp på det som går ut till element och sen en termostat som begränsar tempen på tappvarmvattnet. Med tanke på att du har beredare i pannan så skulle personligen ha ganska varmt i pannan för att slippa tråkigheter i varmvattnet och sen styra tempen med avsedda anordningar.
Det är ju liksom ingen ide att ha shunten fullt öppen och sen fiselda och ha 40 grader. Bättre då att stänga shunten lite och ha 70 grader i pannan.
Det är ju liksom ingen ide att ha shunten fullt öppen och sen fiselda och ha 40 grader. Bättre då att stänga shunten lite och ha 70 grader i pannan.
I ditt första inlägg skriver du att din Norrahammar kamin går till VV? Hänger inte riktigt med här 
Hursom så håller jag med Stefan1972, finns ingen anledning att inte elda upp pannan ordentligt. Du behöver ha upp den över 60 grader för att undvika tillväxt av legionellabakterier, på köpet får du större volym VV och troligen bättre förutsättningar att elda.
Hursom så håller jag med Stefan1972, finns ingen anledning att inte elda upp pannan ordentligt. Du behöver ha upp den över 60 grader för att undvika tillväxt av legionellabakterier, på köpet får du större volym VV och troligen bättre förutsättningar att elda.
Nä förvisso men då jag aldrig har shuntat mer en 40-45% och då vid -30 ute så kändes de dumt att hålla så pass varm pannvatten. Vid normal utetermometer -10 till minus 20 så sår den 5-10% öppen och typ stängd om det är varmare än så. Var av jag tänker om de gick hålla 60+ på vv å svalare på pannvatten. Kör endast med elkasstten. Och eldar bara i kamin i vardagsrummet. Antar att termometern på pannan visar pannvatten tempen, men hittar ingen för vvStefan1972 skrev:Förstår egentligen inte hur du menar för normalt sett så har du en shunt som styr vattentemp på det som går ut till element och sen en termostat som begränsar tempen på tappvarmvattnet. Med tanke på att du har beredare i pannan så skulle personligen ha ganska varmt i pannan för att slippa tråkigheter i varmvattnet och sen styra tempen med avsedda anordningar.
Tack för snabba svar 
Du har bara en temperatur där och det är pannvattnet som sen i sin tur värmer tappvarmvattnet. Precis som nämnts tidigare får du ställa minst den temp du vill ha på VV dvs i häradet 60 grader, till värmen blandar shunten den temp du behöver för uppvärmningen.
Vill du spara lite genom att minska förlusterna se till att allt är vettigt isolerat och proppa igen rökröret vid pannan eftersom du inte eldar och då kan minska draget genom skorstenen.
Vill du spara lite genom att minska förlusterna se till att allt är vettigt isolerat och proppa igen rökröret vid pannan eftersom du inte eldar och då kan minska draget genom skorstenen.
Klicka här för att svara