Borde inte ett element bli varmt om jag tagit bort packboxen? Tänker jag fel?

Har luftat också.

20160121_212355_resized.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte riktigt vad du avser med packboxen.
Nu är jag amatör men det sitter väl en ventil där inne med en fjäder. Har den fastnat i stängt läge så blir det ingen värme i elementet. Hålet du ser är enbart för styrning av ventilen, dvs pinnen trycker på den inre ventilen när du stänger eller via termostaten.

• Gilla
malander
  • Laddar…
Den inre ventilen verkar ha fastnat i stängt läge då för elementet blir inte varmt alls. Tycker det borde flöda max nu.

malander skrev:
Den inre ventilen verkar ha fastnat i stängt läge då för elementet blir inte varmt alls. Tycker det borde flöda max nu.
Inte om ventilen fastnat. Stoppa tillbaka mässingspiggen och knacka på den med en hammare, många och lätta slag. Förhoppningsvis släpper den och trycks tillbaka. Det kan då under en kortare period komma vatten ur hålet.
Som du har det nu utan pigg och tätning är det lite lurigt, skulle ventilen släppa endast lite kan det medföra att det börjar rinna/spruta vatten från hålet.

Redigerat:
  • Gilla
malander
  • Laddar…
Okej, tack :-) Mässingspiggen på packboxen satt ganska rejält. Ska prova senare idag.

Har skruvat dit den igen och knackat. Får se om det blir någon värme.

malander skrev:
Har skruvat dit den igen och knackat. Får se om det blir någon värme.
Fjädrade styrpinnan ut så att om du nu trycker på den så fjädrar den tillbaka.
Om pinnen inte fjädrar tillbaka så har du inte fått loss ventilen.

Nej, den fjädrar inte tillbaka. Får köpa ny termostat :-)

Ska förstås hamra lite till först ;-)

Termostaten kan du säkert återanvända, det är ratten som du troligtvis har tagit bort och inte syns på någon bild.
Du kan få knacka ganska länge innan den släpper.
Annars borde det räcka med att att bort ventilen och rengöra, sedan bör det fungera. Men det kräver att du kan stänga av vattnet till radiatorn.
Och de fastnar beror normalt att de står stängd över sommarhalvåret och då fastnar.

Ska knacka mer imorgon. Tack för alla tips :-)

Undrar ibland hur jag skriver, men det var i en bastupaus :screwy:
Texten "Och de fastnar beror normalt att de står stängd över sommarhalvåret och då fastnar."
Ska självklart vara "Om de fastnar beror det oftast på att de står stängda över sommarhalvåret"

Lycka till, det är ett vanligt fel när det inte kommer någon värme.

Bastu är härligt :-) Ingen lycka än.

Meddelar hur det går.

• Gilla
stigganOne och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.