L
exerg skrev:
Om vi antar att det varama rummet vid start är 8 grader varmare än rummet som det skall blåsas in i ; Lite förenklat så Kbm luft/timme (i detta fall ca 70) x 0,36 x 8 grader = ca 200watt (ungefär vad du själv avger i värme när du dansar foxtrot eller spelar bowling) Att öppna dörren har ett bättre scenario och torde vara billigare trots lägre hightec. Här lite enkel effektläsning. [länk] Att marknadsföra dessa "värmeförflyttare" med detta namn borde ha fått KO att reagera för länge sedan ,men det troliga är att han är lika novis som de flesta andra som bara sett reklambroschyrer. En onödig pryl även när de har högre kapacitet (som inte kan användas pga ljud) ock kallar förflyttning för "move"
Tack för hjälpen. Dörren till köket står alltid öppen så det finns goda möjligheter till cirkulation runt huset. Jag testade att sätta en stor bordsfläkt på max effekt riktad från vardagsrummet in i köket. Detta gav ingen större effekt (ingen märkbar om jag skall vara ärlig). Så jag tror att det blir svårt för en liten fördelade att göra mer skillnad än så.

Jag avslutar därför denna tankegång och nöjer mig med den värme som fördelas redan idag.

Tack för all hjälp

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.