Har märkt att mitt system tappar tryck, ca 0.1bar i veckan. Fyllde till 1.3bar för ett par veckor sedan och nu är det nere på 0.9.
Min egentliga fråga är hur sannolikt det är att jag har en läcka under mitt uppreglade golv. Tycker att en lintätning borde självtäta om den börjar läcka, och sprickor borde göra att det läcker snabbare.
Hittar inget läckage någonstans, men inbillar mej att beteendet kommit efter att jag kapat bort 2 element och satt nya kopplingar för att kunna koppla på ett nytt. I samband med detta drog jag en del i rören som kommer upp ur golvet. Har dock inte sett något läckage på de delar av rören som var synliga.
Tycker inte att jag behövt fylla på så ofta tidigare (bott i huset i 6år), men det är ju svårt att säga exakt eftersom jag mekat med systemet flera gånger.
Ett konstigt beteende som kommit sista tiden är att det tar längre tid att fylla. Innan sköt det på bra när jag öppnade påfyllningen, nu gick det väldigt trögt att fylla till 1.3bar. Precis som att tappvattnet (kommunalt) har lägre tryck, alternativt att trycket i systemet är högre än innan. Säkerhetsventilen på 2.5 bar verkar dock helt tät.
När jag drar upp tempen till 60-70 grader ökar trycket ~0.2bar för att sedan falla när jag återgår till normal temp.
Förutsättningar
- System med ~10 radiatorer från -58 i 1,5 plans hus
- Järnrör tätade med lin. Alla rör jag kapat har varit fräscha med mycket material kvar.
- Slinga runt syllen på första plan
- Liten golvvärmeslinga i tvättstugan
- Fjärrvärme
- slutet expansionskärl i fjärrvärmecentralen