Vi håller på att fixa till tvättstugan i källaren. Skulle vilja ha upp en radiator som ändå inte används. Men då behöver jag dra fram matning från närmsta värmestammar. 2 rörssystem, gammalt av stål/gjutjärn(?). Har mätt diametern på ett ställe där isoleringen är borta och få det till ca 30mm eller däromkring.
Kan det stämma?
Finns det grejer så en gröngöling som mig kan kapa av stammen med vinkelslip och sen koppla in en t-koppling? Därifrån tänker jag sen att det kanske räcker med 15 eller 22 kopparrör eller vad är lämpligast?
Värmestamarna finns alltså i gamla badrummet till höger. Används inte längre, och inga fuktspärrar att ta hänsyn till.
Tänkte alltså gå igenom väggen till vänster så kommer man ut precis ovan för radiatorn på bild 1
(Har blivit varskodd att rörisoleringfn troligen innehåller asbest men med lite försiktighet ska det väl gå an att frilägga en bit av rören)
Kan det stämma?
Finns det grejer så en gröngöling som mig kan kapa av stammen med vinkelslip och sen koppla in en t-koppling? Därifrån tänker jag sen att det kanske räcker med 15 eller 22 kopparrör eller vad är lämpligast?
Värmestamarna finns alltså i gamla badrummet till höger. Används inte längre, och inga fuktspärrar att ta hänsyn till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte alltså gå igenom väggen till vänster så kommer man ut precis ovan för radiatorn på bild 1
Logga in
Skapa konto
(Har blivit varskodd att rörisoleringfn troligen innehåller asbest men med lite försiktighet ska det väl gå an att frilägga en bit av rören)
Redigerat:
Edit. Felskrivning. Rören är ca 30mm i d. Kollar lite på unifix och 30 kan stämma. Men då skulle jag alltså behöva 2 på varje rör för att sätta t-koppling mellan?
En kollega snackade om någon lösning där man skruvade på en hylsa över bef rör och sen på något sätt tog upp ett hål varpå man fick en t-gren. Skulle visst funka utan att tömma systemet. Men jag vet inte vad jag letar efter...annars lät det smidigt
En kollega snackade om någon lösning där man skruvade på en hylsa över bef rör och sen på något sätt tog upp ett hål varpå man fick en t-gren. Skulle visst funka utan att tömma systemet. Men jag vet inte vad jag letar efter...annars lät det smidigt
Du pratar om T-plus eller NoTap Påstick.
T-plus är dyrt, och NoTap behöver du specialverktyg för.
https://www.flamcogroup.com/se/cata...tem-och-tillbehor/flamco-t-plus/flamco-t-plus
http://www.tigerholm.se/plumbing/NoTap_branch_connection.htm
Mät rören igen. 26,9 eller 33,7 borde du ha.
Finns det ingen gänga i närheten du kan använda? Och mycket riktigt ser det ut som asbests i böjarna!
T-plus är dyrt, och NoTap behöver du specialverktyg för.
https://www.flamcogroup.com/se/cata...tem-och-tillbehor/flamco-t-plus/flamco-t-plus
http://www.tigerholm.se/plumbing/NoTap_branch_connection.htm
Mät rören igen. 26,9 eller 33,7 borde du ha.
Finns det ingen gänga i närheten du kan använda? Och mycket riktigt ser det ut som asbests i böjarna!
Lite dåligt tempo på grejerna när ungarna får flunsan. T-plus var lite väl dyrt. Hittar dock inga gängade skarvar på stammen, allt är svetsat som på denna avstick
På bild 2 i mitt första inlägg. På insidan till höger om dörröppningen sitter denna lilla radiator
Finns det någon t-koppling jag kan sätta precis efter rören kommit ut genom väggen och gå vidare med till den radiator jag tänker sätta upp? Badkaret ska rivas ut så jag tänker om man låter varmmatningen gå ner till underkant av radiatorn och sen får rören löpa längs med väggarna runt rummet. Hänger ni med på hur jag menar?
Logga in
Skapa konto
På bild 2 i mitt första inlägg. På insidan till höger om dörröppningen sitter denna lilla radiator
Logga in
Skapa konto
Finns det någon t-koppling jag kan sätta precis efter rören kommit ut genom väggen och gå vidare med till den radiator jag tänker sätta upp? Badkaret ska rivas ut så jag tänker om man låter varmmatningen gå ner till underkant av radiatorn och sen får rören löpa längs med väggarna runt rummet. Hänger ni med på hur jag menar?
Det är nog enklast, men om du tror du behöver den lilla radden så kan du ju ha den inkopplad ocksåolofh skrev:
Eftersom du ska gå med utanpåliggande så hade jag satsat på kopparrör, det blir betydligt snyggare
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Har gjort ungefär samma sak i min källare. Kapade stammen och satte dit 2 st T-kopplingar.
Gick smidigt att kapa rören med tigersågen. Mäta noga bara
Köpte detta från Rinkaby
Artnr Beskrivning Antal Pris/st Summa
3634 Klämring Super Blue 20R 4 19,90 79,60
3564 Klämkoppl. T-rör 28x15x28 2 202,00 404,00
3616 Klämkoppl. förminskn.15x12 2 19,70 39,40
3682 Stödhylsa 12 10 2,40 24,00
Expeditionsavgift 128,00 kr
Moms ingår med 135,00 kr
Totalt 675,00 kr
Köpte detta från Rinkaby
Moms ingår med 135,00 kr
Totalt 675,00 kr
Det sitter inne i det lilla rummet med badkaret. Det får ryka för jag tror inte det tillför så mkt i det oftast stängda rummet, är ju rätt litet också så kan nog inte ge så hög effekt.krilleman_215 skrev:
Användningen av VSH superblue eller vatette stål med T-rör bygger på att rören går att dra isär. Man kan inte ha ett stumt mått då går det inte.Peter_K skrev:Har gjort ungefär samma sak i min källare. Kapade stammen och satte dit 2 st T-kopplingar.
Köpte detta från Rinkaby
Moms ingår med 135,00 kr
Totalt 675,00 kr