En tid nu har vi varit hänvisade till att elda med ved i denna juvel till dubbelpanna av märket Diom, tillverkad på 70-talet (?).Idag åkte den ut! Modernare vedpanna och fet ackumulatortank ersätter gamle Diom!
Som ett tack för den gångna tiden, samt för att inspirera andra i samma situation vill jag berätta om några enkla knep jag använde för att öka verkningsgraden med hela 326%!

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Bilden ovan hamnade på sniskan förstås men ni inser kanske ändå bildens kärna, vikten av att driva ut onda andar ur en panna som denna.
Att elda med ved direkt i den högra eldstaden, avsedd för ved, leder till en dånande brasa, en praktfull rökplym i ohälsosamma färger, 600 graders rökgastemperatur och kråkor som ber om nåd "tack men nej tack, inte mer eldande för vår skull!". Varmvatten blir det och varmt i huset under en hel kvart, men oj vad ved det går åt.

Två enkla åtgärder ledde till våldsamma förbättringar:
1) ordna keramisk eldstad inuti plåtpannan
2) ordna turbulens i rökgången inuti pannan.

Keramisk eldstad gjorde förbränningen bra från start till slut av eldningscykeln, lättare att tända och mindre aska. Turbulens i rökgången gjorde att mer av värmen avgavs till pannans vatten istället för att försvinna upp i skorstenen.

Keramisk eldstad ordnades med hjälp av gamla tegelpannor! Trekupigt taktegel på sidorna, enkupigt som tak. Visserligen gick de sönder efter ett tag men det var ju lätt att ersätta.

Turbulens i rökgången ordnades med hjälp av hönsnät! Hoprullat och nedkört i övre delen av rökgången.

Nu höll sig rökgaserna omkring 200 grader istället, varmvattnet o värmen i kåken kom betydligt fortare o lättare.

Sålunda klarade vi livhanken i vintras, i skarven mellan att vedförugnen gav upp och den nya riktiga vedpannan installerats.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lyckades visst inte med den bilden heller men den visar tegelpannekeramiken i diompannan, vrid på huvet så fattar du

Bra initiativ! Finns säkert mången som kan inspireras. Själv har jag precis skaffat mig en förugn för att kunna elda drägligt i en Diom Topp. Om jag inte får det att funka kommer jag att testa dina tips!

Hej, detta låter intressant, menar du att man eldar i den keramiska ugn du skapat? varför skulle det bli bättre? Jag har en gammal kombipanna som är väldigt innefektiv så jag ska kanske prova detta.

junker23 skrev:
Hej, detta låter intressant, menar du att man eldar i den keramiska ugn du skapat?
Just så, tegelpannor funkar bra men håller inte så värst länge. Bättre med eldfast tegel, troligen. Kanske eldfast bruk eller rentav lera?

junker23 skrev:
varför skulle det bli bättre?
Rent praktiskt: Lättare att tända. Mindre mängd aska. Mindre mängd rök och sot. Mindre åtgång av ved.

Detta pga att elden brinner hetare vilket leder till mer fullständig förbränning, dvs bättre utnyttjande av vedens energiinnehåll. Utan keramiken/tegelpannorna kyls lågorna av för snabbt mot det vattenkylda stålet i pannan.
I bra pannor av modern konstruktion skiljer man sålunda medvetet mellan förbränningsutrymmet och konvektionsutrymmet, där värmen överförs från rökgaserna till vattnet.

junker23 skrev:
Jag har en gammal kombipanna som är väldigt innefektiv så jag ska kanske prova detta.
Gör så. Låt inte lågorna slicka det kalla stålet!

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Ok, jag ska prova. Funderar på att sätta in tegel på det sätt du beskriver. Skapa en ugn i ugnen. Tack för tipset. Sedan stoppa in hönsnät i rökgången, smart. Jag provar och återkommer. (Det är en dubbelpanna, inte kombi som jag skrev)

Så du menar att taket i ugnen inte är vattentanken och ska värmas av elden utan det sker i rökgången?

Japp, så ser det ut i vettiga vedpannor som min nuvarande Perifal Solo Innova. Hönsnät i rökgången på min gamla Diom motsvarar turbulatorerna i moderna pannor: de förbättrar överföringen av värme från rökgaserna till pannans vatten. Om du inte redan har en rökgastermometer så skaffa en!

Sikta på att få typ 150-200 grader i rökgastemperatur, samtidigt som du inte ser någon rök ur skorstenen, bara värmedaller, samtidigt som det brinner för fullt och pannan levererar värme till systemet.

Lyckas du uppnå dessa tre är du i mål och borde få fanfar och medalj!

En kompis har en likadan panna som nu är supereffektiv. Han eldar i oljefröet och har turbulatorer och svetsat ett rörsystem som han stoppat in bland turbulatorerna i veddelen och har således en rökgastemp på runt 200 grader istället för dom 7-800 som han började med. I rörsystem cirkulerar han från pannans topp till botten och det fungerar mycket bra, så bra att pannjäkeln blir kvar, han tycker nu att det inte är nån mening att byta panna förrens det är dags att byta till pellets.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Ok, provade i helgen i mitt hus jag har i Härjedalen med en gammal dubbelpanna installerad. Byggde en ugn av brännfast tegel och petade in hönsnät i rökgångarna. Ett par noteringar. elden brann mkt bättre och varmare, behövdes betydligt mindre ved. Det tog dock mkt längre tid att få upp värme i pannan, behöver nog pilla experimentera mer. Rökgastemp var lägre än förut så jag är nog på rätt väg men jag måste prova mera. Ska försöka göra ugnen större, dvs bygga in den mer i tegel för att öka förbränningsytan. jag ska inte ge mig...:-)

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Provade jag också! Har en Egor EV115(kombipanna från 80-tal) med enorm eldstad. Är egentligen bara en stor eldstad, roster och en baffel i toppen - rökgaserna går sedan rakt ut, finns inga konvektionsytor att tala om direkt.
Rökgaser på 600c var ej främmande, trots nära pyreldning. Så igår drog jag till bauhaus och köpte 6st vittinge tegelpannor. La en över rostret, ställde en på vardera sida så det ser ut som typ: \__/ och sedan två stycken som tak. Två stycken eftersom de på sidorna blev liggande.
La in 3-4 pinnar och matade på med luft från spjällen... Rökgaserna la sig exakt prick på 175c och stannade ta mig tusan där, helt otroligt! Tog dock lite längre tid för pannan att bli varm men jag antar att det beror på den kraftiga tjärbeläggning jag har på samtliga väggar i pannan, vilket är följden av mitt pyreldande. Målet var att först kontrollera att rökgaserna höll sig nere och hur askan blev. Snacka om fin aska, var som ett ljusgrått pulver! Är någon intresserad så kan jag lägga upp bilder och filmer.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
andreas_nilsson_5 skrev:
Är någon intresserad så kan jag lägga upp bilder och filmer.
Ja det kan du ge dig 17 på. Har en härligt stor bumling från 70-talet (1970-talet, alltså), som man kan kremera elefanter uti, vilket är praktiskt på många sätt men där verkningsgraden nog inte är den bästa. Minst sagt. Här ska handlas eldfast tegel!

Gött! Elefanter brinner länge :) Kan lägga upp bilder senare ikväll. Vad har du för panna? Se om du kan få tag på tegelpannor att testa med först

Har några stycken liggandes, faktiskt, men får nog inte ihop en hel ugn av dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.