940 läst ·
2 svar
940 läst
2 svar
Uppvärmning?
Hej,
Vi har intresse av en tomt, som har Fjärrvärme framdraget till hustomt.
För oss, som bott i lägenhet "hela livet" så känns ju fjärrvärme som ett vettigt alternativ.
Nu då vi kollat upp med olika hustillverkare och begärt offerter, samt förklarat att det finns fjärrvärme att ansluta så har vi fått av 2 hustillverkare att det inte är lönsamt med fjärrvärme.
Dom tillverkarna använder sig av ett vattenburet uppvärmningssystem med frånluftspump och dom anser att det är billigare och effektivare.
Jag ser fjärrvärme som "underhållsfritt" från min sida som husägare, men ser ett eget system med frånluftspump eller tom bergvärme som inte är kommunalt anslutet som en kostnad vid eventuella skador på utrustning.
Visst får jag bekosta en trasig värmeväxlare till ett fjärrvärmesystem med men, ja.
Vet ej om ni förstår mitt resonemang riktigt?
Vad säger ni som har lite bättre pejl på läget om uppvärmning?
De som rekommenderat Frånluftspump kör med torpargrund och de som inte sett fjärrvärmen som ett problem kör med betongplatta med vattenburen golvvärme.
Vi har intresse av en tomt, som har Fjärrvärme framdraget till hustomt.
För oss, som bott i lägenhet "hela livet" så känns ju fjärrvärme som ett vettigt alternativ.
Nu då vi kollat upp med olika hustillverkare och begärt offerter, samt förklarat att det finns fjärrvärme att ansluta så har vi fått av 2 hustillverkare att det inte är lönsamt med fjärrvärme.
Dom tillverkarna använder sig av ett vattenburet uppvärmningssystem med frånluftspump och dom anser att det är billigare och effektivare.
Jag ser fjärrvärme som "underhållsfritt" från min sida som husägare, men ser ett eget system med frånluftspump eller tom bergvärme som inte är kommunalt anslutet som en kostnad vid eventuella skador på utrustning.
Visst får jag bekosta en trasig värmeväxlare till ett fjärrvärmesystem med men, ja.
Vet ej om ni förstår mitt resonemang riktigt?
Vad säger ni som har lite bättre pejl på läget om uppvärmning?
De som rekommenderat Frånluftspump kör med torpargrund och de som inte sett fjärrvärmen som ett problem kör med betongplatta med vattenburen golvvärme.
Ett modernt välbyggt hus drar relativt lite uppvärmningsenergi. Problemet med fjärrvärme på många orter är tyvärr dels en ganska hög årlig fast kostnad samt ett pris per [kWh] fjärrvärme som har ökat i förhållandevis rask takt under de senaste åren. El måste man ändå ha och en eldriven frånluftsvärmepump eller bergvärmepump ger den största besparingen. Visserligen får man räkna med att byta kompressor efter 10-15 år men det ingår i kalkylen. Fördelen med fjärrvärme är t.ex. obegränsat med varmvatten och låga långsiktiga underhållskostnader. Finns också kombinationer med frånluftsvärmepump som utrustas med fjärrvärmemodul men den ganska höga årliga fasta kostnaden för fjärrvärmen kan göra att återbetalningstiden blir mycket lång.
Redigerat:
Allt kommer ner till driftsäkerhet i slutändan.
Fjärrvärme är väldigt driftsäkert, men kan kosta en hel del. Du kommer aldrig ha några problem med ev extra uttag på tex VV. Mitt personliga tycke är att det är värt det kontra bergväme/frånluft. Men jag som vedeldare kanske är lite väl partisk... Vem vet?! :wow: Jag gillar att ha fri tillgång till varmvatten & värme!
Fjärrvärme är väldigt driftsäkert, men kan kosta en hel del. Du kommer aldrig ha några problem med ev extra uttag på tex VV. Mitt personliga tycke är att det är värt det kontra bergväme/frånluft. Men jag som vedeldare kanske är lite väl partisk... Vem vet?! :wow: Jag gillar att ha fri tillgång till varmvatten & värme!
Klicka här för att svara