Hej!

Vi har köpt ett hus med totalt sönderfruset värmesystem. Det har visat sig vara så illa att mycket av frysskadorna ligger i mellanbjälklag och väggar, varför vi ni beslutat att dra nya ledningar till samtliga radiatorer.

Det blir naturligtvis ett tvårörssytem. Tanken är att använda hårda kopparrör med lödkopplingar, som monteras utanpåliggande utefter golvlisterna. Huset består av två näst intill identiska tvåplanslägenheter, med befintliga radiatorerer som vi kommer att återanvända. I tillägg kommer golvvärme installeras i husets fyra badrum.

• Finns det någon nackdel med att ha slingor som sträcker sig över två plan, så som föreslagit?
  • Ett annat alternativ vore att göra ytterligare två slingor på övervåningen, men detta skulle innebära mer arbete samt större materialkostnad. Har någon åsikt om för och nackdelar här?
  • Vad tror ni om rördimensionen jag föreslagit till slingorna och stamen?

Är enormt tacksam för alla synpunkter jag kan få, har aldrig gjort detta tidigare! :)

Ritningsforslag1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exterior.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej ! Några generella tips:
Det kan vara smart att gå med stammar under tak i nedervåningen och gå uppåt genom golvet till radiatorerna på övervåningen och nedåt till radiatorerna nere, då får man inga problem med att passera dörrar.
Pressning av rör är snabbare och säkrare än hårdlödning och ger dessutom ingen brandrisk.
Det är bra att dimensionera för lågtemperatursystem, speciellt om man ska kombinera med golvvärme och man kan ju vilja ha värmepump framöver.
Golvvärmeslingorna ska du lägga varannan tillopp och retur för att få jämn värme och slipper då extra cirkpump.
Om golven är i behov av renovering så kan man ju med fördel lägga nya med golvvärme under i stället för de gamla radiatorerna.
En panna har ju med fördel en Acktank ansluten och om den står på våningen över så kan man få självcirkulation till den.
Tanken kan ju också senare anslutas till värmepump och kanske solpaneler om man har förberett med en slinga för dessa.
Lite att fundera över, lycka till !

Helt klart enklare om du som Bert19 skriver kan lägga stammarna i källartaket istället, då borde det räcka med 15mm upp till radiatorer som är ovanför varandra (våning 1 och 2)

Pressning går fortare men kopplingarna är dyra. Jag gjorde hela vårt värmesystem själv och mjuklödde. Billiga delar och inte brandfarligt.

Golvvärmen i badrummen ska inte kopplas på samma slingor, du behöver shunta ner den tempen. Eller tänkte du sätta en shuntgrupp per badrum? Det låter onödigt istället för en gemensam shuntgrupp med fördelare i källaren?

Stammen i källaren som du markerat blå är klokt med 28mm, därefter går du över till 22mm för slingorna och slutligen 15 mm upp radiatorerna.

Tack för era svar!

Bilden var tyvärr lite missvisande, källaren är bara under en bråkdel av huset så jag kommer inte kunna lägga stammar runt om i "källartaket" eftersom det är för trångt i krypgrunden. Annars låter det som en väldigt smidig lösning. Jag är alltså fast i att göra slingor på Plan 1, antingen efter golvet eller taket såsom Bert19 föreslog.

Golvvärmen hade jag tänkt jag reglera med en LK Minishunt M5 i varje badrum. Är det en dumt kanske? En central shunt till alla vore ju smart, men det blir extra rör att dra från central till varje badtum då. Har ni fler tankar kring detta? http://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.127_lk-minikretsventil-m53.pdf

Sätt rören i taket. Krypgrund eller i plan ett annars måste du ha luftningsventiler vid varje dörr du ska ta dig över

Fördelen med separat slinga till golvvärmen är att du kan behålla gamla element som är dimensionerade för högtemperatur tills vidare (förbered stammarna för lågtemp dock isf) annars är den stora fördelen att du då kan shunta ut värme till badrumsgolvet på sommaren om du vill utan att ofrivilligt värma upp huset genom att skicka runt varmvatten i rören till vanliga elementen :)

Du behöver inte ha någon minishunt för golvslingorna, du kan använda en vanlig radiatortermostat (ev. med sensor på vägg) om du lägger slingorna varannan tillopp och retur och ansluter dig till den vanliga radiatorkretsen.
Beträffande stammar så skulle jag göra EN som delar sig med 28 mm åt två håll och smalnar av vartefter.

Bert19 skrev:
Hej ! Några generella tips:
Det kan vara smart att gå med stammar under tak i nedervåningen och gå uppåt genom golvet till radiatorerna på övervåningen och nedåt till radiatorerna nere, då får man inga problem med att passera dörrar.
Pressning av rör är snabbare och säkrare än hårdlödning och ger dessutom ingen brandrisk.
Det är bra att dimensionera för lågtemperatursystem, speciellt om man ska kombinera med golvvärme och man kan ju vilja ha värmepump framöver.
Golvvärmeslingorna ska du lägga varannan tillopp och retur för att få jämn värme och slipper då extra cirkpump.
Om golven är i behov av renovering så kan man ju med fördel lägga nya med golvvärme under i stället för de gamla radiatorerna.
En panna har ju med fördel en Acktank ansluten och om den står på våningen över så kan man få självcirkulation till den.
Tanken kan ju också senare anslutas till värmepump och kanske solpaneler om man har förberett med en slinga för dessa.
Lite att fundera över, lycka till !
Vår installationsfirma sa att man inte bör gå neråt med matningen till radiatorerna. Nys?

Jag har gjort det, fungerar utmärkt och ingen luft i radiatorerna liksom mindre jobb att installera !?

Så länge man kan lufta på högpunkterna så är det ju inget problem, men om det är en enplansvilla och man lägger stammarna i takhöjd så räcker det inte med luftmipplarna på radiatorerna. Om det var det som installationsfirman menade?

Ja så kan det vara och då måste man ju sätta luftnipplar på stammen i taket om det är högsta punkten.

Krilleman
Som redan nämnts, förlägg stammarna i källartaket och gå upp med 15mm rör längst ytterväggen vid varje radiator som varje stick tar 2-4 radiatorer, 1-2 per våning.

Kör elförzinkade pressdetaljer och rör, mycket billigare än koppar i materialpris. Kolla runt om du kan låna/hyra en pressmaskin av någon vän eller rörfirma.

Radiatorer går hur fint som helst att koppla nedåt!

pressdetaljerna ser ju också nästan ut som gamla gängade järnrör. Ser alltså tio miljarder gånger bättre ut än kopparrör till element.

Smaken är som baken :)

Går det att måla de elzinkade rören? Har för mig att det är lite kinkigt att måla på zink?

Krilleman
Målarna på dom flesta byggen jag har varit på har fixat det.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Man ska vara medveten om att de elförzinkade rören är tunnväggiga och har en kortare livslängd än kopparrör eller gamla tjockväggiga järnrör. Om vatten fylls på i värmesystemet tex pga att säkerhetsventilen pytsar ut vatten när gasen gått ur expansionskärlet så rostar det ganska fort. Jag vill inte ha annat än koppar i mitt hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.