Jag bor i ett gammalt sekelskifteshus med en Husqvarna 155-kamin. Det lär vara otätt mellan kanalerna. Jag eldade igår kväll för första gången på en månad eller två, och jag brassade på ordentligt med torr ved. Det rykte in lite i början men tänkte inte så mycket på det. Efter någon timme eller två började det dock bolma in jättemycket. Jag öppnade fönstret och lät elden brinna ut. Jag stängde även alla luckor och skjöt in spjället. Nu på morgonen 7-8 timmer senare finns det en vag röklukt och murstocken är varm. Inte brännhet, men varm. Jag öppnade sotluckan och stack in handen, jag kände ingen värme inuti skorstenen så långt jag kom åt. Jag var uppe på taket och tittade på skorstenen, det kom ingen rök och inga gnistor men det luktade lite rök. Har jag en begynnande soteld?

Man blir ju paranoid efter allt man läst, men jag har förstått att det här är inget att leka med.

D09
Har inte en aning men kontakta sotaren

Skulle det bli en storbrand så har jag sett när folk häller ner salt uppifrån alt kör brandsläckaren från sotluckan.

D09 skrev:
Har inte en aning men kontakta sotaren

Skulle det bli en storbrand så har jag sett när folk häller ner salt uppifrån alt kör brandsläckaren från sotluckan.
Varför inte kontakta brandkåren? De åker säkert ut icke akut och mäter temperaturen än att släcka en villa.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.