3 482 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Shunt på tappvarmvatten, termostat eller inte?
Jag har nyligen flyttat in i ett hus med solvärme för tappvarmvattnet. Det solvärmda vattnet går in i samma rör som gamla pannans varmvatten kommer från och går därför genom en shunt som blandar in kallvatten i ledningen till kranarna. Mitt solvärmda vatten är av förklarliga skäl inte så stabilt i temperatur som pann-vattnet. Jag tänkte ställa ner kallvatteninblandningen till noll när jag ett tag hade ganska kallt varmvatten. Shuntventilen sitter såklart fast och låter sig inte rubbas. När jag tittar närmare på ratten så är den märkt 65 grader och 45 grader. Den kan om allt är som det ska vridas ca 300 grader, alltså inte ett helt varv ens. Är det i själva verket så att shunten är en termostatstyrd ventil?
Troligen är det en termostatisk blandingsventil för tappvarmvatten, ja.
Men om det verkligen är som jag uppfattar det hela, så bör du fundera lite på vilka temperaturer du kan komma att ha i ditt tappvarmvattensystem över tid, och läsa på lite om legionella.
http://www.boverket.se/sv/byggande/...o/vatten--avlopp/legionella-och-dricksvatten/
Men om det verkligen är som jag uppfattar det hela, så bör du fundera lite på vilka temperaturer du kan komma att ha i ditt tappvarmvattensystem över tid, och läsa på lite om legionella.
http://www.boverket.se/sv/byggande/...o/vatten--avlopp/legionella-och-dricksvatten/
Bra! 
Den är antagligen det, men om den inte går att vrida på kan det vara så att den sitter fast och inte fungerar som tänkt. Kanske kan vara läge att byta. Jag hade en här som inte satt fast, men som ändå inte funkade som den skulle, bytte till en ny från närmaste byggmarknad och allt blev genast oändligt mycket bättre.
Den är antagligen det, men om den inte går att vrida på kan det vara så att den sitter fast och inte fungerar som tänkt. Kanske kan vara läge att byta. Jag hade en här som inte satt fast, men som ändå inte funkade som den skulle, bytte till en ny från närmaste byggmarknad och allt blev genast oändligt mycket bättre.
Jag har bott i huset en vecka och listan på småfix är inte så liten. Jag hade en driftstörning några dagar efter att jag startat "solsystemet" och pumpen stannade, därav det tillfälliga behovet att maximera varmvattentemperaturen. Nu när pumpen går som den ska ligger temperaturen över 50 grader varje dag. Jag kan ju sätta en anliggningstermometer på utloppsröret från shunten och se om den visar lika vid olika temperaturer i magasinet, då får jag veta om den funkar i alla fall. Det räcker för ögonblicket.
Dessa termostatreglerade blandare för tappvarmvatten tycks vara gjorda för att krångla eller kärva
Du är inte ensam.
Om vattnet som värms i någon del av systemet kan överstiga 65 grader så SKA man ha en fungerande blandare p g a skållningsrisken.
Om vattnet som värms i någon del av systemet kan överstiga 65 grader så SKA man ha en fungerande blandare p g a skållningsrisken.
Problemet är nästan alltid att de är fel monterade. Ventilen skall monteras så att den får ett så kallat värmelås, dvs skyddas mot onödigt uppvärmning genom t.ex ledning. Har för mig att själva termostatkroppen inte tål mer än 65-70c.
Klicka här för att svara