Guson skrev:
Systemet är inte trycksatt över atmosfärstryck. Bilden visar en principskiss som stämmer väl överens med mitt system. I utgångsläget fyller man upp till en nivå en bit upp i expansionskärlet (streckade linjen). Då är panelerna tomma. När pumpen startar fylls panelerna och vattnet rinner ner i expansionskärlet och vidare till värmepannan. Den enda luft som finns i systemet ska vara i expansionskärlet under gång. I värmepannan omsluter solvattnet ett tappvarmvattenmagasin som värms av solvattnet. [bild]
Jag har inte designat systemet, det är ett köpesystem från omkring 1980 som sitter monterat i huset jag köpt så ni behöver inte idiotförklara mig för konstruktionen. I skrivande stund är solvattnet i pannan drygt 70 grader och tappvattenmagasinet drygt 60 grader för den som undrar.
Spännande! Så du är helt säker på att det är så det funkar? Jag är lite "nördig" när det gäller sånt här, det är därför jag undrar.
Hur funkar styrningen, borde finnas nån givare som bestämmer när pumpen ska starta?

Skulle inte tro att din tryckhöjd är så hög vid drift.
Dels har pumpen förtryck med höjden från nivån i expansionskärlet, och dels får du hävert funktion i panelerna.

Nä, nu har jag funderat lite. Det kan fasiken inte fungera som Guson skriver. Jag vill se bilder på expansionskärlet. Sånt här är spännande😀

toto1 skrev:
Nä, nu har jag funderat lite. Det kan fasiken inte fungera som Guson skriver. Jag vill se bilder på expansionskärlet. Sånt här är spännande😀
Varför skulle det inte fungera?

Diagrammet på pumpen tolkar du som så att de som går "igenom" diagrammet är de olika effektlägena som du kan ställa in den på. Flödet får du ut genom att kolla längs den effekt kurva du har inställer på och följa den till det tryck du har. I ditt läge borde trycket vara höjdskillnaden mellan panelerna och nivån i "kärlet" plus strömningsförlusterna vilket borde vara tämligen liten om du inte har väldigt många krökar och liten dimension på röret. En manometer innan och efter pumpen är schysst att ha för att se vilket tryck pumpen behöver få upp för att flytta vattnet men absolut inte nödvändigt för driftens skull.

Går det att komma åt vattenflödet vid kärlet kanske? Då skulle du kunna mäta upp flödet med en känd volym och en klocka.

toto1: Två givare, en i kärlet 9 och en vid utloppet från panelen. När panelen är 3 grader varmare (justerbart i styrningen) än kärlet startar pumpen. Tyvärr är det mesta inslaget i isolering så jag kan inte se exakt var givare och sånt sitter monterade. Jag har 40-sidig "Handbok för projektering och installation" som kom med systemet och läser i så jag är rätt säker på hur det är tänkt att funka. Leverantör av systemet är TeknoTerm och tillverkare av pannan Euronom.

larsbj: Du har rätt om lyfthöjden, om returen från panelen är luftfri stämmer det. Är returen från panelen så grov (eller flödet så litet) att det blir luft i ledningen försvinner hjälpen. Jag har inte helt klart för mig dimensionerna där. Inga bilder på kärlet, det är inslaget i isolering på vinden tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.