Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
80 kvadratmeters lokal i en ladugård, isolerad med 120mm isolering i väggarna(mellanväggar till loge m.m.) ytterväggarna är leca 25cm, i taket är det 120 mm isolering, ovanpå ligger 1 meter hö och isolerar ochså på rännet. vanlig ytterdörr och isolerade portar, gamla 2 glasfönster. på golvet är det en gammal oisolerad beton platta
Funderar på att köpa en luft/luft pump och hålla underhålsvärme på 8? grader.
Är det någon som har satt in det i en liknande lokal och isåfall har nån uppfattning hur mycket det kommer att kosta mej på vintermånaderna. Altså om det är nån hundra lapp i månaden eller tusenlappar.
Jag fattar att det är omöjligt att ge nåt bra svar på frågan, så kommentarer som tex hur långt är ett snöre, kan ni hoppa över att skriva. Ja förstår även att det är beroende på vilken pump och hur kall vinter m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det någon som har satt in det i en liknande lokal och isåfall har nån uppfattning hur mycket det kommer att kosta mej på vintermånaderna. Altså om det är nån hundra lapp i månaden eller tusenlappar.
Jag fattar att det är omöjligt att ge nåt bra svar på frågan, så kommentarer som tex hur långt är ett snöre, kan ni hoppa över att skriva. Ja förstår även att det är beroende på vilken pump och hur kall vinter m.m.
Kommer du använda det som ett stall eller är det helt separerat från stallet (lufttätt)?fender stratocaster skrev:80 kvadratmeters lokal i en ladugård, isolerad med 120mm isolering i väggarna(mellanväggar till loge m.m.) ytterväggarna är leca 25cm, i taket är det 120 mm isolering, ovanpå ligger 1 meter hö och isolerar ochså på rännet. vanlig ytterdörr och isolerade portar, gamla 2 glasfönster. på golvet är det en gammal oisolerad beton platta[bild]
I ett stall måste du en speciell Ip klassning på elen och det är tveksamt om det finns för värmepumpar.
Jag tror på 7-800 per månad.
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Nej finns inga djur på flera kilometers avstånd, inget stall
Värmer ett garage på ca 80kvadrat med en billighetspump. 95mm isolering i väggarna och 300 i taket. Oisolerad platta och 2st otäta kinaportar. Håller 18-20grader året runt och kostar på kallaste vintermånaderna ca 800/mån. Dock får jag lite gratis spillvärme av bilarna som körs in.
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Om den skall hålla ca. 8 grader inne, så kommer förbrukningen i princip vara noll under 8 - 9 månader av året, såvida vi inte pratar om fjällområden. Jag tror på en årsförbrukning på 2-3 000 kWh, Max. Troligen lägre. Vad en kwh kostar inklusive nätavgifterna varierar en del över landet.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Klicka här för att svara