Hej! Vi bor i ett sutteränghus byggt 1965. Hela nedre plan är av betong och oisolerad. Huset värms upp med hjälp av en pelletspanna och radiatorer på båda plan.

Vi ska snart renovera övervåningen och jag har starka funderingar på att sätta golvvärme där uppe. Det är även planerat att inom några år renovera där nere och då ska vi bila upp den gamla plattan. Sätta 300mm isolering sen gjuta en ny med golvvärmeslang.

Mellan våningarna är det betongbjälklag. På det är det sedan 80mm sand och småsten. Och på sanden är det gjutet en till platta på ca 50-60mm. Jag tänkte bila upp allt ner till bjälklaget. Sedan sätta någon typ av cellplast 50mm och gjuta en ny platta med ca 70mm med golvvärmeslangen i. Fungerar detta?

Jag vet att jag kanske får lite takvärme där nere. Men det gör inget då det ändå behövs lite extra värme nere.

Bifogar några bilder så ni kan se. Alla förslag är välkomna!! Tack på förhand!!

Hål i marken omgivet av hårdare material och sand, möjligen från erosion eller grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en oregelbunden sten med hål och varierande färger som brun, grå och gul.
Skapa konto

Delvis skadad takbjälke med synligt armeringsjärn, elledning, stegar, hink, vinylskiva i bakgrunden, renoveringsarbete antyds.
Skapa konto

Vad räknar du med för vinster med golvvärmen då? Det låter som extremt mycket arbete och kostnader för att få golvvärme bara för att?

Glömde tillägga att det är ca 90m2 golvyta. Och ovanpå sen ska jag ha lumppapp och laminat min 8mm

Först och främst för att jag har småbarn och vill ha varma golv. Sedan tror jag att jag sänker värmekostnaderna. Plus att jag får bättre isolerat?

tommib
Golvvärme är väldigt bra i kombination med värmepump eftersom man kan minska framledningstemperaturen. Med pelletspanna skulle jag misstänka att det är bättre med radiatorer eftersom man får mycket varmare vatten. Ja, man kan förstås shunta ner det men jag tror man tappar effekt där. Isolering mellan våningsplanen spelar inte så stor roll ur energisynpunkt (däremot kanske ur ljudsynpunkt).

Barnen leker bra på golvet ändå, det spelar ingen roll.

Om du ska byta ut pelletspannan måste du också fundera på ventilationen. Jag misstänker att du har självdragsventilation idag?

Jag har tänkte att göra allt grovt jobb själv. Och dessutom gjuta och sätta slangen för att hålla kostnaderna nere. Vet att det är mycket jobb, men i slutändan kanske det är värt de. Jobbar på ett företag som säljer värmepumpar. Så jag väntar bara på auktion så jag kan köpa en bergvärmepump för en tiondel av vad installatören säljer de för. Så ja, jag kommer byta ut pelletspannan såsmåningom:) men vad kan vara ett billigare alternativ till cellplast om du säger att jag inte behöver någon isolering ner till? Måste ju fylla upp med något innan jag gjuter ny platta:)

tommib
Vi har glasull under golven mot krypgrunden. Mellan våningarna har vi ingenting (21 cm lättbetongbjälklag) mer än trossbottenskivor. Då hör vi iofs ganska bra mellan våningarna. Där vi har gjort om (kök, badrum och snart hall) har vi EPS-cement istället, med golvvärme på i flytspacklet.

Jag hade satsat på typ stenull eller någon annan kompakt isolering för att undvika ljud i första hand.

Va på rinkaby rör idag och vi kollade på uponors system. Han påpekade inget vad det gällde att jag skulle köra med isolering. Vet inte vad jag annars skulle kunna andvända mig av för att fylla upp utrymmet när jag bilat bort den översta plattan och forslat bort sanden. Stenull är inget alternativ då jag måste ha något som är stabilt att gjuta en ny 5cm tjock platta på.

Har även räknat på att täcka slangen med bara flytspackel så en annan kille jag paratat med på ett annat forum gjort och det skulle gå åt en bit över 200 säckar för att få en höjd på 30mm och det skulle hamna på 30,000:- för bara flytspackel? Om jag nu räknat rätt? :?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.