Jag kommer inom kort montera gips+innerpanel på en vägg där jag har en radiator.
Teoretiskt kommer alltså väggen bli 24 mm längre ut.

Jag vill helst slippa ta upp nya hål i golvet och göra ett nymontage av rören till radiatorn.

Som jag ser det finns tre möjligheter för att fuska sig ur detta dilemma.

1. Montera radiatorn mot originalväggen dvs. ta upp utrymme runt fästpunkterna i gips+panel för att få radiatorn mot originalväggen.

Nackdel: Radiatorn kommer få ca 6 mm luftspalt mot vägg. Känns inte bra.

2. Värma rören och böja ut dem.

Nackdel: Uppenbar brandrisk plus jättesvårt att få en tät koppling.

3. Montera en excenterkoppling för att vrida ut radiatorn motsvarande nya väggen.

Nackdel: Finns ens denna möjlighet?

Hur hade ni gjort?

Krilleman
Hur är radiatorn kopplad?

Med gängade stålrör eller med ett koppel?

Gängade stålrör.

Krilleman
24mm är mycket när du har stålrör.

Det finns excentrar men det ser inte klokt ut när det är kopplat, som du har med, stålrör.

Går det att kapa på lämpligt ställe (om rören går direkt ner i golvet?) och dra om med elförzinkade rör?

• Gilla
Distordera
  • Laddar…
Kortaste röret går upp ca 100 mm före första böj och anslutning mot radiator.

Hur menar du att dra om? Ska man skarva på befintliga rör ovan golv?

B
om rören inte går upp för nära väggen så sätt excenter efter ventilerna, visst det ser inte "normalt" ut, men kommer inte vara hemskt heller. Lenhovda har några olika. fördelen är ju att du kan stänga av i returventil och termostatventil, så du slipper tömma vatten... (bara tömma elementet)

http://lenhovdaradiatorfabrik.se/tillbehor/excenter-2/

sen sätter du en 6mm distans bakom konsolerna så elementet går ut lite till.

Ev kommer du behöva två bussningar R10-R15 per excenter också.

• Gilla
Distordera
  • Laddar…
Bra tips där Boan! Synd att det bara är R15, jag har R20-rör. Gammalt hus vettu. :)

B
om elementet har R20 så sätt en adapter i varje ände.. det stryper lite, men var det R20 från början var det nog för självcirkulation och nu har du väl en pump.. så det är inte någon fara.

en bussning R20-R15 i elementen, och sen en justering mot ventilen. finns ju kromade bussningar så blir det lite finare. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.