kristofer12345
tja!

Har du / ni ett hus med golvvärme 2 plan.. vad har ni för värmesystem, hur många kw drar systemet, hur har ni isolerat huset!?

Berätta gärna!
 
L
Vad har du själv i dag för värmekälla
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Vad har du själv i dag för värmekälla
Tjena, har idag värmepump, is 80
3,6 kw golvvärme100 mm i väggar 200 mm i tak sj då!?
 
L
Installerad 80 ok , fabrikat typ ,
själv har jag 11kw on/off 250 m2 GV install 96
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Installerad 80 ok , fabrikat typ ,
själv har jag 11kw on/off 250 m2 GV install 96
Vad har du för isolation o huset, material!? Och vad får du ut ur systemet på vintern? Framledningstemp tex från vp?! Eller vad behöver du så att säga..
 
L
Hus i 2 plan träväggar , 90 mm ull , tillägg 99 med 90 mm , ny panel, 250mm lättbetong källarväggar
Det är ingen superanläggning 2X750L tankar , VP 11kw On/off 3X100 m hål , brain vinter
in +5 C . VP kör max +42C retur , mot 1 tank 750L 100% täckning , 2x125 GV egna shuntsystem , förvärmer VV i 1 tank mot VVB , har även en 25kw vedpanna som används , då mot 2x750L tankar
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
+42c vad har du för isolering i huset!? Hur tjock
 
L
90+90=180 + luft+trä uppe , vind 200 ull
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
90+90=180 + luft+trä uppe , vind 200 ull
Okej rätt okej, då kag har betong, puts o cellplast istället..
 
L
Källare ingjutet max temp ut +24C
Uppe trä max temp ut +32C
 
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Källare ingjutet max temp ut +24C
Uppe trä max temp ut +32C
Då har du inte mer än 17-20 grder eller?!
 
L
+20C konstant uppe , lite mindre nere , ingen bostadsyta , tvätt förråd gillestuga kontor
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad håller ni på med? Låter som min pappas bil går fortare än dins

Jag har 10 kW, mycket tjockare väggar och det räcker inte på vintern men jag bor inte i Skåne
 
  • Gilla
StevieGee och 2 till
  • Laddar…
kristofer12345
Vi bytar info, inte mer än så. Tolkar du det på annat vis är du nog en nivå under, var gärna med eller avstå. Du får gärna berätta hur snabb din pappas bil är, för ingen lär bry sig ändå.
 

Bästa svaret

235m2 i 11/2 plan, 345mm i väggar, 5-600mm i tak, "flytande" golv (VillaVarm). Golvvärme båda plan.
Kökspanna, 750l ack. Max framledning ung 35c. Max effekt behov ung 5kW.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.