Byggahus.se

Utrymme kring radiator?

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hej, har nu provmonterat en radiator under ett fönster, inga anslutningar är gjorda utan tanken är att det ska komma ut rör från väggen rakt in i radiatorns sida..

Hur som helst ser det lite trångt ut. Fönstret är 100 brett och radiatorn är en 600x900.

Det är knappt 15 cm under och 5 cm över precis som rekommenderat.. tanken är att det ska fräsas spår i fönsterbrädan som går ut över hela radiatorn.

Ska jag byta mot en smalare radiator eller är detta det bästa och snyggaste alternativet?

2. D
    Besserwisser · E · 17 960 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag tycker att det ser snyggt ut.

3. K

Kallebo

Självbyggare
    Tack för din åsikt. Testade att sätta radiatorn under det andra fönstret som är 110 brett.

Vad ser vettigast ut?

4. J
    Medlem · Stockholm · 4 107 inlägg

Josth

Medlem
    Det vore väl bra om det även finns plats för en termostatventil/termostathus på radiatorn? Ser bara ut som handvred på bilden vad jag kan se. Kontrollmät i så fall att det kommer att få plats.

5. K

Kallebo

Självbyggare
    Tänkte bara använda handvred och central eller sektorstyrd reglering. Men för sakens skull hade det varit intressant att veta hur mycket en standardtermostat bygger ut. I alternativ två är det 10 cm kvar på var sida och man måste ju inte ha radiatorn centrerad.

6. D
    Besserwisser · E · 17 960 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Jag skulle nog ändå rekommendera utrymme så att det är möjligt att installera termostat.

7. D
    Medlem · Stockholm · 333 inlägg

Disktrasan

Medlem
    Ser inte heller helt lätt ut att lufta radiatorn.

• Laddar…
  8. Bästa svaret

K

Kallebo

Självbyggare
    Nä, det är en bra poäng. Det får bli som på den senare bilden..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.