Krilleman
Krilleman: Ja se där, det ser ut att sitta ett filter monterat också! Det förklarar den "konstiga" placeringen på den bakre manometern. (y)
21 svar · 8,0k läst
·
S
skutten11: Kanske du har användning av den här om du tänker dig att flytta lådan http://www.varmevarden.se/assets/Reglercentral-AQ_-6000.pdf , om det är AQ600 på väggen så är det nog på plint 3 och 4 som innegivaren är kopplad Ska du flytta den så kolla färger och nummer som ledningarna har . samt skriv upp Om inte så blir en ny reglering , kolla upp shuntmotorns spänning 230 eller 24 , Ev
2 svar · 4,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: 5h är inte helt uppåt väggarna med körtid, urtappning, inkoppling, påsläppning, luftning, hemfärd, pappersarbete.
4 svar · 9,8k läst
blackarrow
blackarrow: Inte ska du behöva ha ljumna element och 15 grader när bergvärmepumpen ger 50 grader även om det var lite kallt inatt. Vart går rören till höger på bilden med bergvärmepumpen, dom TV oisolerade med kranarna med rött och blått handtag? Det röda borde vara 50 grader.
18 svar · 5,7k läst
·
S
skutten11: Ingen vettig förklaring till kylan på morgonen , annat än att det är någon nattsänkning Kolla upp så inte regulatorn i FJV är inställd för att sänka tempen på natten , du ska inte ha det då blir det svalt på morgonen , GV är trögt , tempen hinner inte upp tills du stiger upp
8 svar · 2,9k läst
·
Rozander89
Rozander89: Hej! Vi har en diom elpanna, vet inte från vilket år. Men undrar hur knapparna ska vara inställda nu när det är så kallt. Tacksam för svar!
0 svar · 808 läst
·
K
kim förskollärarn: Tack GK100 då ska jag försöka få tag i en elektriker så han får kolla belastningen på faserna...stort tack er alla andra för era ideer och råd. Återkommer med en uppdatering av resultatet...
27 svar · 4,5k läst
T
Thomas_Blekinge: [citat] Håller med. Kan radiatorkretsen ha en egen strypventil/avspärrning?
56 svar · 6,3k läst
·
S
skutten11: Nog ingen fara för GV , men tror inte golvet mår bra av när ni släpper en skivstång , cellplasten kan smula sig med stora vibbrationer , då kanske golvet sjunker
1 svar · 760 läst
G
Ganescha: Har en IVT också och fick samma felmeddelande, jag sänkte kurvan något och det försvann. Så prova det ;-)
3 svar · 624 läst
S
skutten11: För att få varmt i rummet med GV så måste du ha en bra övertemp på golvet , luften ska konvektera och värma övrig luft , det är svårt att få till det . Kopplar du ur givaren och kör med luftkänning kommer du att få bra varmt på golvet , Du får testa vad som är bäst i ditt fall Är lite av ett moment 22
1 svar · 1,5k läst
Håljom
Håljom: På dem andra systemen jag sett så är det ju shuntventil och bypass, så värmen cirkulerar i endast slingan (förbi elpatronen) och sedan pytsar shuntventilen in värme då och då så den håller jämn värme i slingan
1 svar · 2,1k läst
·
H
hempularen: Vad menar du med "nollas"? Jag har en bergvärmepump, Thermia sedan 2012, som fungerar perfekt. Har dock inte onlinemodulen i den, eftersom vi mest är hemma, tycker jag den var onödig. Vi har även en luftvatten VP Thermia vid vårt fritidshus, den är drygt 10 år nu. Vi har haft en del strul med den, men sedan vi fick utedelen utbytt så fungerar den också klanderfritt. Det var en relativt
1 svar · 1,1k läst
Nickey
Nickey: [citat] Hej Alex, Hur gick det med beslut om septitank och borrning efter vatten? Mvh Niklas
8 svar · 3,1k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Jaså? Det har vi som enda värmekälla i vårt hus på 108 m2 BOA byggt år 2010. Förutom en liten braskamin.
11 svar · 2,9k läst
S
skutten11: Ljud kan komma , men svårt att komma på var det kommer ifrån :confused: Bra med nya batterier :) i reserv
5 svar · 1,2k läst
·
LarsSvensson80
LarsSvensson80: Inte nödvändigtvis och en snabb koll innan är ju bäst om det kan vara det som är orsaken till problemen. Borde stå angivet på kärlet men övergripande kan du räkna ut det enligt X*0,1+0,1 = bar i förtryck X är systemhöjd i meter från expansionskärl till översta värmekälla. Injustering antigen släppa ut eller fylla på lite luft i luftnippeln på kärlet. Sedan är det viktigt
2 svar · 834 läst
S
skutten11: Var är bilder och värden ?
1 svar · 687 läst
D
Dsl: [citat] Jag har labbat runt med denna inställning sedan vi flyttade in för 8 år sedan. Nu har jag hittat en lösning som funkar hyfsat. Lutningen är sänkt (från 1,2 till 1) eftersom jag inte behöver så hög framledningstemp när det är kallt. Däremot har jag lyft den till +1 för när det är varmare blåser det ofta och vårt gamla hus är inte så vindtätt. När vi flyttade in låg
2 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Du har två olika utmaningar: 1. att lägga klinker på förmodat spånskiva. Det kräver att du först lägger ett stumt material som underlag, kanske golvgips. 2. Elvärme som ska ligga i spårat skiva eller flytspackel. Vet din anbudsgivare hur golvkonstruktionen är? Vad exakt ingår i hans offert?
19 svar · 4,0k läst
M
mamawi: i brist på andra svar så svarar jag mig själv. Hittade en engelsk manual som iofs inte var så bra, men ändå lite till hjälp. Ska nu försöka skaffa wifi tillbehöret så ska jag se vad den kan göra och om den går att koppla ihop med annat via IFTT eller annat protokoll. Det känns ju inte riktigt 2018 att behöva springa ner i källaren för att ha koll på allt.
1 svar · 581 läst
D
Daniel 109: Det är ingen skillnad på energiåtgången för att värma vatten. Men de kan ju läcka olika mycket värme till omgivningen.
20 svar · 11,7k läst
A
Avemo: Om isoleringen skall göra någon nytta så skall den täcka hela golvet. Värmen leds lika bra i sidled som rakt nedåt och tar sig lätt förbi en smal remsa med cellplast. Och 5 mm är så tunt att du troligen lika gärna kan vara utan.
15 svar · 1,8k läst
A
AG A: Jag har rökgastermostat vilken, enligt pannleverantör, ska vara inställd på 60 grader.
22 svar · 6,0k läst
A
Avemo: Utan att veta något om värmesystemet kan vi inte heller veta något om ifall det hjälper att byta till bättre fönster. Om värmesystemet är väl intrimmat, har en inomhusgivare och är inställt på 19ºC så kommer det inte att bli varmare hur bra fönster man än byter till. Om man däremot skruvar upp värmesystemet så blir det varmare. Huset är tilläggsisolerat och har flera fönster
77 svar · 22,6k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: @Daniel 109 ja det är ingen full rörkrökare bara jag som provar lite :-)
22 svar · 3,5k läst
·
mexitegel
mexitegel: Om du skaffar shuntautomatik så minskar du förlusterna i radiatorkretsen och du riskerar inte att skicka ut för varmt vatten. Pex slangarna tål 90 grader intermittent, men du kan ju skaffa en enkel anliggningstermometer för att se utgående temp när du har shunten på 7:an.
30 svar · 4,1k läst
·
S
skutten11: OK ska titta runt
48 svar · 7,4k läst
·
mexitegel
mexitegel: Då ska vi se. Jag tycker du verkar ha bra förutsättningar för sjövärme. Du får väldigt bra verkningsgrad på din värmepump eftersom inkommande köldbärarvätskan inte blir kallare än 4 grader. Hur mycket slang du behöver kan du få utmärkt hjälp att beräkna på varmepumpsforum.com Du gör väl också en energiberäkning för stugan? Ur den får du väl veta hur mycket energi som
8 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.