Y
Jag valde för kraftig bergvärmepump så det blir onödigt många start/stopp.
Och hade tänkt göra om det rummet nu i höst och har då plats för en till pryl i samma storlek som bergvärmepumpen. (nibe1245).

En beg. defekt elpanna vore då ett billigt alternativ från blocketannonser.

Men vill minnas att värmenördar flaggade för att dessa var olämpliga då anslutningarna satt på oönskat sätt?

Skippa elpanna och kolla efter beggad acktank istället, kommer ut billigt på blocket med jämna mellanrum.

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Y
Dom brukar vara av större modell som inte får plats i rummet. (kikade lite snabbt nu på block, och ska fortsätta kika)

Kikade även på Nibes webbsida och dom har flera med samma design som pumpen, fast jag förstår inte riktigt vilken jag ska
sträva efter. Vore kanske inte fel om den är förberedd för solslinga.
NIBE VPBS 300, NIBE AHP/AHPS/AHPH

den sistnämnde verkar iofs ha onödig varmvattentillverkningsfiness. Eller om jag nu inte nyttjar det för att värma kallvattnet före den hamnar i pumpens beredare.

R
En EL-panna ? dom brukar vara ett litet paket bara och ingen större volym på dom
Är det 22 rör eller 28 från VP , det avgör vad du behöver för att få till det med flödet

Y
R rävlyan skrev:
... Är det 22 rör eller 28 från VP , det avgör vad du behöver för att få till det med flödet
Det är 22mm men ska bytas till större. Firman bara chansade och allt blev underdimensionerat.

R
Är bra att ha 28 rör , det blir lite lugnare vatten då men samma effekt
En tank på min 500 L är inte fel , och är det en VV-slinga i den så går det att
förvärma vattnet innan VP och då får du mera varmvatten
Det är en smaksak för varje hus
Är det ingen slinga i tanken så går det att värma i VP och gå över till en EL-VVB
och spetsa , kan nog säga att VV aldrig tar slut då

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.