Fulkemisten
Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Så det ska inte brinna länge i sotluckan? Fick den upplevelsen för att det ska bli ordentlig värme i skorstenen så draget blir bra?
Om man bara eldar en kort stund i sotluckan,hinner det ju inte bli ordentligt varmt? Eller tänker jag fel nu?
Finns nog inget rätt eller fel. Det ska brinna TILLRÄCKLIGT länge i din sotlucka för att skapa drag i din spis och rökkanal. Sen är denna tidsangivelse som du redan märkt till och med olika beroende på årstider och temperaturer och sådant. När jag eldar på vintern i stugan så kan man få köra på med både två och tre bitar tretex eller braständare, sen märker man att det blir drag. Först då kan man tända en mindre brasa bestående av mest späntor som man matar med större trän efter en stund. På sommarn/hösten är det konstigt nog lättare att få drag. Det kan vara hur som eller tvärtom för dig.

Husköpare 8 Husköpare 8 skrev:
Så det ska inte brinna länge i sotluckan? Fick den upplevelsen för att det ska bli ordentlig värme i skorstenen så draget blir bra?
Om man bara eldar en kort stund i sotluckan,hinner det ju inte bli ordentligt varmt? Eller tänker jag fel nu?
Jag beskriver vad jag tycker fungerar bäst. Andra här tycks ha andra uppfattningar. I slutändan får vi nog eld allihopa.

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
Har en fråga till...Verkar vara komplicerat att tända vedspisen efter sommaruppehåll,därför skulle jag vilja göra rätt från början,så jag inte blir helt rökförgiftad när vedspisen ger ifrån sig denna bolmande rök....

Ok,jag har uppfattat det så att först eldar jag i sotluckan för att få upp draget. Så långt allt bra. Men när jag sedan ska tända upp i själva vedspisen,ska det vara en liten mängd ved då,eller kan jag ösa på med den mängden jag hade i vintras? Vad tror ni? Kanske är bäst att starta med näver och en liten mängd ved?

Börja försiktigt med lite ved till du ser att du har drag. Sedan eldar du på som vanligt.

Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.