Välj antingen luft luft + el bredare eller ett komplett lv system. Elpatron eller direktverkande är ingen höjdare, dessutom är tex direkt el, om du köper kvalitetsradiatorer, antagligen dyrare än en ll.

• Gilla
kaneone
  • Laddar…
G guggen skrev:
Välj antingen luft luft + el bredare eller ett komplett lv system. Elpatron eller direktverkande är ingen höjdare, dessutom är tex direkt el, om du köper kvalitetsradiatorer, antagligen dyrare än en ll.
Ja, lutar åt det. Tack för åsikt!

Jag stod inför samma dilemma när jag byggde mitt fritidshus 1999.
Valet föll på bergvärmepump med vattenburen golvvärme i träbjälklag.

Erfarenheten har blivit att jag alltid har haft huset varmt året runt.
På vinterhalvåret gör man någon brasa för att få rätta känslan.
Det har i elförbrukning kostat 4-5000kr om året.

Skulle göra samma val igen :beer:

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
kaneone kaneone skrev:
Tack för svar!
En korrigering. Jag tänker mig en elpatron med tank som värmer upp golvvärmen till 12 gr under ca 5 månader. Kan en elpatron värma upp golvvärme till 110 kvm? Är det ens ett alternativ?

mvh Niklas
En tank är onödigt om den bara ska användas för att värma golvvärmen med el. I så fall är det en elkassett eller motsvarande du behöver.

• Gilla
kaneone
  • Laddar…
C
kaneone kaneone skrev:
Jag har märkt på den första huskroppen, gästhuset 50 kvm med samma väggkonstruktion och betongplatta som det större huset, att kostnaden för el främst är den fasta elnätkostnaden som står för cirka 75%. I gästhuset kör vi element med direktverkande el.
Om du värmer 50 kvm för ett par tusenlappar om året, som det då är frågan om, är i princip direktverkande el helt oslagbart.

• Gilla
kaneone
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.