Hej!Kökspanna som laddar tank via laddomat 21 allt nytt 2004.Funkat bra men sista två år mer problem med luft och behov påfyllning .Tror inte på läckage i systemet,torrt på vind kring exp kärl och öppen dragning av rör.Förråds beredare i tank men hål i den skulle väl ge svartvatten i kranen och annat .Hårt vatten med kalk. Kan dessa fyra Flamco avluftare vara boven? Sitter på till och från rör på panna samt fram och retur radiatorer .Vad göra ,skruva till dem eller tömma systemet och ta bort dem helt?
Hål i tanken då blir det övertryck på värmesystemet och säkerhetsventilen öppnar ,så där finns
det finns inget fel
Däremot om dina avluftare sitter på sugsidan av en pump så kan det bli lite vacum som suger in luft
stäng till dom ordentligt till att börja med och prova
Dom avluftarna brukar bråka om det finns kalk , se till att trycket är min 1 bar i systemet
det finns inget fel
Däremot om dina avluftare sitter på sugsidan av en pump så kan det bli lite vacum som suger in luft
Dom avluftarna brukar bråka om det finns kalk , se till att trycket är min 1 bar i systemet
Ska skruva till dem men exp kärlet sitter nog bara max 2 m över tank så 1 bar går ej att hålla..R rävlyan skrev:Hål i tanken då blir det övertryck på värmesystemet och säkerhetsventilen öppnar ,så där finns
det finns inget fel
Systemet har öppen expansion dvs kärl på vinden,traditionelt,ej rött tryck exp kärl vid pannan ,trycket blir då ej högre än motsv höjden till exp kärlet,överfyller man rinner det ur via skvallerrör som mynnar i vattenlås till golvbrunn.R rävlyan skrev:
Fräser det i pannan när du eldar , kan vara så att flödet över pannan är för litet
Pumpen går inte som den ska eller termostaten i laddomaten inte öppnar riktigt som den ska
Då kan det bli syreutfällning i vattnet som går upp i kärlet och då töms det , så nivån sjunker .
Varje gång som du fyller på så blir det fullt syrat vatten , är inte bra för rör/panna/radiatorer
dom rostar , det ska kokas ut och bli neutralt
Rekommenderar dig till att sätta in ett exspantionskärl i stället för öppet system , då kan du hålla
ett bra tryck i systemet på 1 bar , det blir lite bättre överförning av värmen och pump/arna får
tag i vattnet på ett bra sätt , det statiska trycket ökar
Pumpen går inte som den ska eller termostaten i laddomaten inte öppnar riktigt som den ska
Då kan det bli syreutfällning i vattnet som går upp i kärlet och då töms det , så nivån sjunker .
Varje gång som du fyller på så blir det fullt syrat vatten , är inte bra för rör/panna/radiatorer
dom rostar , det ska kokas ut och bli neutralt
Rekommenderar dig till att sätta in ett exspantionskärl i stället för öppet system , då kan du hålla
ett bra tryck i systemet på 1 bar , det blir lite bättre överförning av värmen och pump/arna får
tag i vattnet på ett bra sätt , det statiska trycket ökar
Om man bara rent okulärt kikar på dina automatavluftare så läcker tre av fyra. Och om vatten läcker ut ur luftaren så läcker även luft in om det blir vakuum uppstår i systemet.
Automatavluftare brukar jag alltid avråda från att montera. Men måste man så bör man handla ur premium-segmentet.
Dina automatavluftare är "billiga".
https://flamcogroup.com/se/catalog/...exvent-avluftare/flexvent/groups/g+c+p+a+view
Spirotop är en kvalitetsprodukt inom avluftning som jag använder när nöden kallar.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...avluftare/luftavskiljare/spirotop-4845537-198
Automatavluftare brukar jag alltid avråda från att montera. Men måste man så bör man handla ur premium-segmentet.
Dina automatavluftare är "billiga".
https://flamcogroup.com/se/catalog/...exvent-avluftare/flexvent/groups/g+c+p+a+view
Spirotop är en kvalitetsprodukt inom avluftning som jag använder när nöden kallar.
https://www.rskdatabasen.se/kategor...avluftare/luftavskiljare/spirotop-4845537-198
Finns det dåligt med tryck , det statiska , så spelar det ingen roll vad det är för avluftare , det kan bli ett vacumKrilleman skrev:
i systemet som vi säger och suga in luft via avluftare , det gäller att ha tryck i systemet så det inte kan
inträffa
Tveksamt om en EL-patron gör det . men klart kokar det mycket så kan det uppstå syrebubblorS sagan1 skrev:
och ett öppet system skickar ut syret i luften
Men som jag sa tidigare ,du ska nog sätta in ett exspantionskärl för att kunna höja trycket i systemet .till 1 bar
Bra i två hänseenden , bättre för pump och avgiven värme , samt att trycksatt vatten förhindrar utfällning
av syre , Utfällning syre är beroende på temperatur och tryck
Hög temp ,högt tryck ingen syreutfällning
Lite tunt med volymen du får elda lite ofta då , ett kärl på ca 10 % av volymen i systemet fungerar bra
Fördel med kärl , ingen syresättning av vattnet , inget läckage från kärlet på vinden
när det säger upp sig , inget kul att byta innertak när vattenskadan uppstår
Fördel med kärl , ingen syresättning av vattnet , inget läckage från kärlet på vinden
när det säger upp sig , inget kul att byta innertak när vattenskadan uppstår
Klicka här för att svara