Hej!

Jag har i källaren en Upnor Push 12 (tror ja det heter)
som matar två st slingor i källarbadrummet. (Badrummet är ca 9kvm men jag har väldigt tunna ledningar därför 2 slingor)

Nu har jag lagt slingor i tvättstugan (tror minsann det är samma dimension som badrummet men slingorna är nog 15m längre än badrummet på en höft)

Vad behöver jag införskaffa för att sparka igång det hela?
Vilken typ av fördelare behövs och det kanske behövs en tempgivare (trådlöst) för Tvättstugan blir väldigt kall
och jag behöver lite koll så man inte bara matar på i alla lägen.
Badrummet så behövs inte det då det är väldigt lågt flöde som behövs där.
Jag har en bild som visar hur det är kopplat idag.
Behöver jag byta ut de gamla slingkopplen?

• Värmesystem i källare med Upnor Push 12 och isolerade kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det två slingor parallellkopplade?

Det man vill göra (om man inte kör med aktiva termostater) är att strypa de slingor med lägst motstånd (de kortaste om man har samma dimension på slangen) för att tvinga flödet till slingorna med högre motstånd. När motstådet är i jämnvikt får du samma flöde genom alla slingor. Om du sedan vill ha mer värme i ett rum får du strypa slingorna i de andra. Det finns tabeller för detta. Men det förutsätter att du har en fördelare där du kan strypa alla slingor. Det ser dock inte riktigt ur så på bilden?

En brasklapp dock. Det är inte snabbt eller enkelt att balansera ett system. Det tar tid.

De som är på bilden är ju igång och går in till Badrummet. De är lika långa slingor som på någon halvmeter. Men jag har två slingor till jag vill koppla in. Primära frågan är då vad behöver jag köpa? Räcker det att jag köper en fördelare för 4 slingor och vyer ut förgeningarna på bilden?

johel572 johel572 skrev:
Är det två slingor parallellkopplade?

Det man vill göra (om man inte kör med aktiva termostater) är att strypa de slingor med lägst motstånd (de kortaste om man har samma dimension på slangen) för att tvinga flödet till slingorna med högre motstånd. När motstådet är i jämnvikt får du samma flöde genom alla slingor. Om du sedan vill ha mer värme i ett rum får du strypa slingorna i de andra. Det finns tabeller för detta. Men det förutsätter att du har en fördelare där du kan strypa alla slingor. Det ser dock inte riktigt ur så på bilden?

En brasklapp dock. Det är inte snabbt eller enkelt att balansera ett system. Det tar tid.

R
Att köpa en 4 delad är inte fel men det måste finnas strypmöjligheter på utgående ,
badrum och tvättstuga ska nog ha olika temperaturer
Vad värmer du med `?

OK så då byter man ut den delning som sitter på där nu med en 4 vägs bara. Ser man till att det är separat strypning på dessa.
Jag värmer med pellets.

R rävlyan skrev:
Att köpa en 4 delad är inte fel men det måste finnas strypmöjligheter på utgående ,
badrum och tvättstuga ska nog ha olika temperaturer
Vad värmer du med `?

R
L Laista skrev:
OK så då byter man ut den delning som sitter på där nu med en 4 vägs bara. Ser man till att det är separat strypning på dessa.
Jag värmer med pellets.
Då har du ett hetvatten system på värmaren och lågtempsystem på GV , och en shunt ut till GV
Inställning för temp görs för badet med shunten
Bad brukar vilja lite mer värme ( inga kalla fötter ) och övrigt lagom , då stryper man in ( stänger lite vid
fördelaren till övriga golv ) en tumregel är ca 3-4C i skillnad ( delta -T ) på in och ut på slingorna
Det tar ett tag att trimma in det , ca en vecka :( då varje förändring ska avvaktas ca 1 dygn , så allt
hinner stabilisera sig i huset

• Gilla
Laista
  • Laddar…
Hur är det med alla olika märken (LK , UPNOR etc)
Får man problem om man köper en LK fördelare till en Upnor Cirkpump?
Eller räcler det med att man kollar upp vilken dimension slangarna har och köra på.

R rävlyan skrev:
Då har du ett hetvatten system på värmaren och lågtempsystem på GV , och en shunt ut till GV
Inställning för temp görs för badet med shunten
Bad brukar vilja lite mer värme ( inga kalla fötter ) och övrigt lagom , då stryper man in ( stänger lite vid
fördelaren till övriga golv ) en tumregel är ca 3-4C i skillnad ( delta -T ) på in och ut på slingorna
Det tar ett tag att trimma in det , ca en vecka :( då varje förändring ska avvaktas ca 1 dygn , så allt
hinner stabilisera sig i huset

R
Stämmer gängerna går det bra , du har redan en del slingor kopplade , Uponor
Dom passar på nästa Uponor och troligtvis räcker den pump du har till två slingor till
så varför byta fabrikat då

• Gilla
Laista
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.