Rubriken låter såklart vansinnig utan sin kontext. Men här är anledningen till varför jag undrar.
Jag kommer lägga golvvärme i hallen i samband med totalrenovering och filosoferar lite kring fuktvandringarna. Tyvärr så är det platta på mark i sin renaste form; ingen isolering eller plast under plattan. Tänk inte på elda för kråkor och så vidare, jag är ute efter att värma på plattorna något för komfortens och upptorkningens skull, inte värma huset.
Nu lägger vi golvvärme och klinkers i hallen. Golvvärmen kommer öka plattans förmåga att ta upp fukt ifrån marken. Huset står förvisso på en sten/sandås med fenomenal dränering men generellt sätt brukar man ju räkna med att det alltid är 100% RF under plattan. Vrid upp tempen på plattan och du drar upp än mer fukt... ja ni vet.
Det är inte något problem för plattorna i hallen såklart. Och intilliggande rum har redan plast mot betongen innan den känsligare parketten. Det oroar mig inte.
Men jag kommer att bygga igen utrymmet under trappen. Dels för att vi bara sparkar ner smuts mellan stegen idag, dels för att jag vill bygga en rejäl skoförvaring som man kan dra ut under trappen. Ni kan se bilderna här nedan.
Frågan är; luften kommer stå väldigt stilla under trappen. Tycker ni att jag ska måla tätskikt på golv och väggar som byggs in för att dämpa eventuell fukt från grunden som byggs upp i detta utrymme?
Några fler funderingar ni har som kan diskuteras? Fukt är kul att diskutera om, inte att ta hand om när man tänkt fel...
Jag kommer lägga golvvärme i hallen i samband med totalrenovering och filosoferar lite kring fuktvandringarna. Tyvärr så är det platta på mark i sin renaste form; ingen isolering eller plast under plattan. Tänk inte på elda för kråkor och så vidare, jag är ute efter att värma på plattorna något för komfortens och upptorkningens skull, inte värma huset.
Nu lägger vi golvvärme och klinkers i hallen. Golvvärmen kommer öka plattans förmåga att ta upp fukt ifrån marken. Huset står förvisso på en sten/sandås med fenomenal dränering men generellt sätt brukar man ju räkna med att det alltid är 100% RF under plattan. Vrid upp tempen på plattan och du drar upp än mer fukt... ja ni vet.
Det är inte något problem för plattorna i hallen såklart. Och intilliggande rum har redan plast mot betongen innan den känsligare parketten. Det oroar mig inte.
Men jag kommer att bygga igen utrymmet under trappen. Dels för att vi bara sparkar ner smuts mellan stegen idag, dels för att jag vill bygga en rejäl skoförvaring som man kan dra ut under trappen. Ni kan se bilderna här nedan.
Frågan är; luften kommer stå väldigt stilla under trappen. Tycker ni att jag ska måla tätskikt på golv och väggar som byggs in för att dämpa eventuell fukt från grunden som byggs upp i detta utrymme?
Några fler funderingar ni har som kan diskuteras? Fukt är kul att diskutera om, inte att ta hand om när man tänkt fel...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ventil i ovankant av väggen under trappan så att lite luft rör sig via springor runt dörren och ut?
Har själv en garderob (fd skafferi i gamla köket i vår skånelänga från första halvan av 1800-t) med senare tids (1950 - 1980-ish gissningsvis) betonggolv med kraftig fuktvandring. Finns dock en viss ventilation av kall uteluft. Skor som inte står direkt på golvet är inga problem. Inte heller ngt annat såsom t ex tidskrifter. Kartonger direkt på betongen blir fuktiga, men märker inte av ngt annat (lukt/mögel).
Har själv en garderob (fd skafferi i gamla köket i vår skånelänga från första halvan av 1800-t) med senare tids (1950 - 1980-ish gissningsvis) betonggolv med kraftig fuktvandring. Finns dock en viss ventilation av kall uteluft. Skor som inte står direkt på golvet är inga problem. Inte heller ngt annat såsom t ex tidskrifter. Kartonger direkt på betongen blir fuktiga, men märker inte av ngt annat (lukt/mögel).
Klicka här för att svara
