Hej på er,
jag har gjort en utbyggnad och i den lagt vattenburen golvvärme som kopplats till fjärrvärme. Resterande del av huset hade golvvärme sedan innan, och på övervåningen var det vattenburen värme i element. Rörmokarna kopplade på golvvärmen på elementvattnet. Värmen uppe funkar men golvvärmen gör det inte. Jag är väldigt oteknisk och behöver lite hjälp av er experter då jag vill undvika att ringa rörmokaren igen.

Hur ska jag få runt vattnet i golvvärmen? Lägger jag handen på utröret (bild 1) är det varmt och det är vatten i systemet (bild 2).

Är det någon givare som ska dra igång? Ska det vara "självdrag" i ett sådant system?

Mvh
Jocke

• Rörkopplingar för vattenburen golvvärme med kopparledningar samt slangar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenburen golvvärmedistribution med flera röranslutningar och termostatventiler, inklusive mätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det brukar vara en egen liten pump och shunt för golvvärme när man har både golvvärme och radiator i samma hus.

Hej Åsa,
tack, ja stämmer. drog på pumpen (en Grundfos) på högsta effekt och höjde värmen till max, drog sedan ner alla element som ligger på samma till det lägsta. Får hoppas det blir lite fart nu.

Om det är vatten i rören och det inte finns någon ballofix så måste väl allt vara klart att köra eller? Kan rören vara pluggade invändigt på något sätt?

// Jocke

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.