Hej!

Har i dagsläget golvvärme i källare där man bilat bort ca 30cm av betong och lagt ner frigolit som isolering och sedan gjutit in vattenburen golvvärme. I samma rum finns även en kamin som jag gillar att elda i, men när detta görs stryper push 12 värmen och slår av tillförsel av varmvatten för att temperaturen i rummet är för varm.

Detta resulterar alltså i att när rummet väl svalnar så har plattan också svalnat, då måste golvvärmen värma upp plattan igen och då får luft-vattenvärmepumpen jobba rätt länga för få upp plattan i rätt temp, och detta medför även då att temperaturen dippar på ovanvåningen eftersom allt varmvatten i det slutna systemet verkar gå åt för att värma plattan...

Hela poängen är att jag vill elda för att det ger en väldigt skön värme och jag har väldigt mycket ved så elkostnaden sjunker rätt rejält, men detta går jag miste om eftersom pumpen går extremt mycket efter varje eldning då plattan blivit så kall..

Som ni ser på bilderna så sitter det ju någon form av termostat relativt nära kaminen, push-12 sitter i pannrummet på andra sidan väggen..

Vad är mina alternativ för att ha golvvärmen på, men även kunna elda?
1. Slita bort denna kroppen som känner av temperaturen?
2. Bygga igen den på något sätt i form av isolering för att den ska bli påverkad vid eldning?
3. Ändra på något vis vid vilken temperatur den ska slå av? Jag kan ju ställa temperaturen på vattnet som ska släppas in i ledningarna på vredet på push-12
4. ?
5. ?
6. ?
7. ?

Kan tilläggas att detta var när jag köpte huset, det är min far som bilat, isolerat, gjutit och dragigt in golvvärmen..

Tacksam för lite hjälp :)

Vit kamin på ett mönstrat golv med vedkorg och brandsläckare, termostat på väggen till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad termostat nära en kamin, med problematik kring temperaturkontroll och golvvärme.
Skapa konto
Termostat på vägg nära kamin, kopplad till vattenburen golvvärmesystem.
Skapa konto
En bild på en vattenburen golvvärmefördelare med termostat nära en kamin.
Skapa konto
Termostatventil inställd på nivå 3 med synlig givarkabel och rattar.
Skapa konto

Ingen?

Hur sittar denna ståltråd mellan det manuella vredet och kapilärröret fast? Är det bara dra ur tråden ur röret eller ratten?
Kan jag sätta kapilärröret i pannrummet istället(det är ungefär samma temperatur) men då kommer den skjuta på med mera värme men slipper att den stryper vid eldning, är det ett bättre alternativ?

ingen som har någon bra ide?

Det du kallar ståltråden är kapillärröret, så det är ingen tråd det är ett väldigt litet rör, så man skall vara lite försiktig när man böjer o flyttar runt på det.
Ingen lösning, men kanske en förbättring, vore att flytta "givaren" närmare golvet o längre från kaminen.

Redigerat:
skruva upp termostaten på Max när du eldar, skruva ner när du är klar. Alt plocka av termostaten helt, då går värmen på fullt alltid, dock utan att begränsa när du inte eldar.

K Keld skrev:
Det du kallar ståltråden är kappilärröret, så det är ingen tråd det är ett väldigt litet rör, så man skall vara lite försiktig när man böjer o flyttar runt på det.
Ingen lösning, men kanske en förbättring, vore att flytta "givaren" närmare golvet o längre från kaminen.
Hej!

Är det något speciellt i det röret eller är det bara luft? Det skulle kunna vara en förbättring som du säger, då den svalare luften håller sig längre ner vid golvet.

I Martenw skrev:
skruva upp termostaten på Max när du eldar, skruva ner när du är klar. Alt plocka av termostaten helt, då går värmen på fullt alltid, dock utan att begränsa när du inte eldar.
Det jag kan ändra är alltså på vredet du ser på bilden, när jag vrider upp det så känner jag på rören att den blandar in mycket varmare vatten, men det finns inget annat jag kan ändra på. Så om jag drar upp den på max lär den skjuta in väldigt varmt vatten vilket förmodligen inte vore så bra?

Kan man lossa kapilärröret från kroppen eller från termostat-vredet? Jag har svårt att tro att det behövdes ett 15-18mm borr för att få igenom hela patronen genom väggen? Eller hur är detta ihopsatt?

Mvh,
Andreas

Det är nån vätska i röret o vad jag vet går det inte att ta isär, så det är nog så att det finns ett hål stort som känselkroppen, lossna på den o kolla.

K Keld skrev:
Det är nån vätska i röret o vad jag vet går det inte att ta isär, så det är nog så att det finns ett hål stort som känselkroppen, lossna på den o kolla.
Jag frågade bara för att det hålet är igensatt med murbruk/spackel eller något annat dylikt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.