6 261 läst · 22 svar
6k läst
22 svar
Byta från oljepanna, till vad?
Tja, du får räkna vad lite timmar kostar och sedan vad en större pump/hål kostar extra, samt pumpen alltid drar lite extra med större kompressor. Det har funnits många dialoger kring detta på Värmepumpsforumet genom åren med olika ideologier
Men idag finns det ju pumpar med variabel effekt dessutom.
Vi hade ved här innan. Bytt till jordvärme +att vi ha en kamin på nedervåningen och en kakelugn på ovanvåningen.T typ0 skrev:Hej!
Har försökt att upp information om ämnet, men känner inte riktigt att jag blir klokare av det hela.
Vi har precis köpt ett hus i Falkenberg, Halland, som kör uppvärmning genom oljepanna och ett vattenburet radiatorsystem, samt en väldigt åldrande luft/luft-värmepump som säkerligen kostar multum att driva.
Huset är en villa på 120 m2 med en källare på lika stor areal, där det är draget golvvärme i princip hela källaren (vattenburen). Ungefärlig oljeförbrukning ligger på 2-2,5 kubikmeter/år enligt energideklarationen (som för övrigt blev klassad F).
Hur fasiken tar jag reda på vad som är den bästa investeringen för oss när det kommer till att byta från oljepannan, och vilka tips kan ni ge?
Kaminen används flitigt nu när hösten/vintern närma sig men tycker jordvärmen är kanon.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Tillägg: från det att vi satte in bergvärmen 2016 så har vi inte lyft ett finger vad gäller värme och varmvatten.
Jo man lam ju filosofera om det men min pump dimensionerades ursprungligen på traditionellt vis men räcker ändå mer än väl till utan patron. Mindre pump än 7kW kör man inte i ett hus av denna storlek.A AndersS skrev:Tja, du får räkna vad lite timmar kostar och sedan vad en större pump/hål kostar extra, samt pumpen alltid drar lite extra med större kompressor. Det har funnits många dialoger kring detta på Värmepumpsforumet genom åren med olika ideologier
Jag tror man ska räkna med att elpriset inte blir så roligt på 15-20års sikt så det är antagligen inga större problem att räkna hem en lite större pump om man tror det behövs för att slippa patronen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Tveklöst luft-vatten värmepump i Falkenberg, har man berg grunt funkar bergvärme bra, största anledningen till bergvärme där är att slippa utedelen.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Är det egen brunn eller kommunalt vatten?
Liknande trådar
-
Byta panna. Hus med elpanna, el element, luftvärmepump och mekanisk frånluft
Värme allmänt -
Vad ska man tänka på om man vill byta från sadeltak till mansardtak?
Tak & Vind -
Byta från faluröd till falusvart?
Fasad -
Byta från oljepanna & el-patron. Hjälp!!
Värmepumpar -
Byta uppvärmning från Oljepanna med el-kasett
Värme allmänt