4 478 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Kalla klädkammare
Sida 1 av 2
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Byggde oss varsin liten "walk in closet" när jag renoverade sovrummet men det blir kallt som bara den nu på vintern. Funderar på om det skulle gå att få det lite varmare genom att sätta en datorfläkt i väggen mellan klädkammararna så att uppvärmd luft från sovrummet sugs in under dörren och sedan via fläkten till den andra klädkammaren.
Tror ni det skulle göra någon skillnad eller blir det för lite luft som flyttas med en datorfläkt eller liknande, den måste ju vara tyst.
Känns dumt att sätta in element för att få lite varmare.
Tror ni det skulle göra någon skillnad eller blir det för lite luft som flyttas med en datorfläkt eller liknande, den måste ju vara tyst.
Känns dumt att sätta in element för att få lite varmare.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur ser layouten ut och hur är garderoberna placerade i huset?
Misstänker att de ligger mot en dåligt isolerad yttervägg, så där är problemet.
Det går inte att flytta in garderoberna mot husets mitt?
Så att ni får svalt i sovrummet i stället, det vill ju många ha.
Misstänker att de ligger mot en dåligt isolerad yttervägg, så där är problemet.
Det går inte att flytta in garderoberna mot husets mitt?
Så att ni får svalt i sovrummet i stället, det vill ju många ha.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
De ligger mot snedtaket och är inte direkt flyttbara då det är 2 rum a ca 3 kvm vardera. Vi har redan svalt i sovrummet så det är nog tyvärr som ni säger extra element som gäller eller så får man helt enkelt acceptera det. Kanske kan ha ölen där istället för i matkällaren eller kylskåpet 
https://www.byggahus.se/forum/threads/peter-k-renoverar-och-bygger-om-sovrummet.293673/
https://www.byggahus.se/forum/threads/peter-k-renoverar-och-bygger-om-sovrummet.293673/
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Två förslag, ett enkelt och billigt, ett lite mer komplext och dyrare:
På ena sidan skjutdörrar med ELFA trådbackar i ställningar. Det blev aldrig särskilt kallt där.
- Låt bli att stänga till garderoberna, så de mer blir en del av sovrummet. Hur är förresten sovrummet uppvärmt?
- Sätt upp mer isolering på garderobernas snedtak och väggsnuttar, dvs kanske 70 - 95 mm isolering och nya skivor på insidan. Hur stora är garderoberna, dvs längd x bredd? Kan du rita en skiss kanske?
Och är det tätt byggt så det inte drar in en massa kalluft utifrån?
På ena sidan skjutdörrar med ELFA trådbackar i ställningar. Det blev aldrig särskilt kallt där.
Hur mycket effekt behövs för att värma garderoben? Det är inga problem för en datorfläkt att kyla bort 200-300w eller mer som genereras i lite kraftigare datorer...K Keld skrev:
Det är sällan att en dator går för fullt o när den gör det, går fläktarna på högvarv o blåser ut ganska varm luft. I TS fall har du bara till gång till normal rumstemperatur.Erik_Hansson skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
En datorfläkt kan nog göra en del, enklast är annars att hålla dörrarna öppna, kanske ett draperi om ni inte vill se in?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Brukar ha dem lite på glänt men vill ej ha dörren öppen på natten ifall man behöver gå på toa för då riskerar man klassikern, ett blått ögaKnockOnWood skrev:
Två förslag, ett enkelt och billigt, ett lite mer komplext och dyrare:
Vi har också haft garderob under snedtaken i en gammal fiskarstuga från början av 1800-talet.
- Låt bli att stänga till garderoberna, så de mer blir en del av sovrummet. Hur är förresten sovrummet uppvärmt?
- Sätt upp mer isolering på garderobernas snedtak och väggsnuttar, dvs kanske 70 - 95 mm isolering och nya skivor på insidan. Hur stora är garderoberna, dvs längd x bredd? Kan du rita en skiss kanske?
Och är det tätt byggt så det inte drar in en massa kalluft utifrån?
På ena sidan skjutdörrar med ELFA trådbackar i ställningar. Det blev aldrig särskilt kallt där.
Vi har bergvärme så vattenburet element i sovrummet.
Funderade faktiskt på om jag skulle gjort det när garderoberna byggdes men det blev aldrig av. uppåt är det ingen fara för där ligger 50 cm ekofiber men i snedtaket är det antagligen inte mer än 90 mm glasull från 1965.
Finns inga springor eller nåt sånt.
Varje garderob är ca 170 cm bred och lika djup. Syns ganska bra om du klickar på länken hur det är byggt.
2 små oljefyllda elelemnt kanske är enklaste lösningen. Räcker om de håller 16 grader i garderoberna. I sovrummet brukar vi ha max 18.
Redigerat:
Varför räcker det inte med att vrida upp radiatorn i sovrummet? Om du tänker värma klädkammaren med luft från sovrummet kommer det att gå åt mer energi att värma sovrummet och om inte radiatorn nu klarar att hålla sovrumstempen uppe lär det inte bli bättre då. Att isolera den gemensamma väggen och dörren mellan rum och kammare verkar som det bästa tycker jag.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 915 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 915 inlägg
Tror att du missförstod problemet. Det är inte i sovrummet som det är för kallt utan att garderoberna blir svinkalla på vintern. Inga problem att värma sovrummet mer då det sitter en 180 cm lång dubbelpanel radiator där men den går på sparlåga. Att dra in vattenburet i garderoben är inte heller något alternativ då vi har en fransk balkong emellan.
Ja, jag tolkade "Byggde oss varsin liten "walk in closet" när jag renoverade sovrummet men det blir kallt som bara den nu på vintern." som att det var sovrummet som var kallt. Att garderoben/klädkammaren är kall spelar ingen roll alls kan jag själv tycka. Om det är så att öppen dörr hjälper men är olämpligt av andra skäl kanske det funkar med ordentliga ventilationsgaller uppe och nere i dörren och/eller väggen och självcirkulation? Notera att jag skriver "hjälper", inte utjämnar skillnaden helt. Givetvis för det in kalluft i sovrummet som radiatorn måste kompensera för. Vad är det för temperatur nu i garderoberna?
För att räkna på fläktlösningen kan du räkna så här: (fläktens m3 per timme) * (tempskillnad) * (0,0003)= lika med tillförd energi.
Tex 100 * 5 *0,0003= 0,15. Då får du 0,15kWh på en timme eller 150W kontinuerligt,
Hoppas formeln är rätt, men det känns så.
Tex 100 * 5 *0,0003= 0,15. Då får du 0,15kWh på en timme eller 150W kontinuerligt,
Hoppas formeln är rätt, men det känns så.
