Hej,

Vi gjorde om vårt kök för två års sedan och i samband med renoveringen plockade vi då bort ett element under ett fönster och det har påverkat temperaturen och är kallt på golvet när det nu börjar bli kyligare utomhus.

Funderingen som lyder är nu om man ska installera en kickspace i sockeln på köket och koppla in detta i det vattenburna systemet som värms upp med pellets eller att installera luft/luft värmepump i köket. Jag väger lite fram och tillbaka på vad som är det bästa alternativet. Kickspace har jag tyvärr ingen erfarenhet av och vill gärna höra vad ni som har sådan tycker om den.

Jag försöker väga upp några fördelar samt nackdelar nedan för båda så får ni gärna komma med input.

Fördelar med Kickspace
  • Billigare installation än en luft/luft
Nackdelar med Kickspace
  • Ljudnivå?
  • Kommer den klara att värma upp köket? (30-40 kvm)
Fördelar med Luft/Luft
  • Kan värma upp större ytor och kanske minska den totala energikostnaden i huset?
  • Fungerar även som AC.
Nackdelar med Luft/Luft
  • Dyrare installation
Hoppas ni kan hjälpa mig att få lite bättre koll på detta :)

/ jonniebravo

Redigerat:
L/L kan ju även agera AC.

N Noseone skrev:
L/L kan ju även agera AC.
Just det, då fick vi en fördel till. Tack :)

Tror luftvärmepumpen är en bättre investering och ger ett jämnare klimat, kickspacen är ju ingen fröjd för ögat direkt.

Har ni så stort kök att ni har möjlighet att placera en luft/luft bra, så hade jag tagit det.
Tror inte en kickspace är så billig om installationen ingår, vet inte heller var man brukar placera termostaten på en sådan.
En luft/luft låter nog inte mer,

Tack för era synpunkter.
Just nu lutar det åt att införskaffa en luft/luft då det är förmodligen det mest lönsamma i detta fall.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.