Behöver hjälp med ledtrådar eller ev. en dödsförklaring.
Plötsligt har varmvattenberedaren börjat bete sig märkligt. Den värmer vatten så att en person kan duscha, sen blir det plötsligt svinkallt. Tidigare kunde 3 personer duscha innan kallvattnet kom.
Vad kan detta beteende bero på? Var ska jag börja felsöka?
Har kollat allt jag kan komma på som novis, att den står på högsta värme, att sladden sitter i osv.
Plötsligt har varmvattenberedaren börjat bete sig märkligt. Den värmer vatten så att en person kan duscha, sen blir det plötsligt svinkallt. Tidigare kunde 3 personer duscha innan kallvattnet kom.
Vad kan detta beteende bero på? Var ska jag börja felsöka?
Har kollat allt jag kan komma på som novis, att den står på högsta värme, att sladden sitter i osv.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
En gissning är att det invändiga röret som ser till att man "tömmer från toppen" av beredaren har gått av, då blir det redan efter litet vattenuttag ganska utblandat med det inströmmande (kalla) vattnet. På märkesberedare kan man kanske få fram reservdel, beroende på ålder kan du ju överväga att byta hela...
/U
/U
Båda alternativen ovan är en variant av felkälla. Men hur tar man då rätt på om det är något av dessa fel?
Jo, såhär:
När du spolar varmt vatten och det bara kommer kallt vatten ur kranarna. Känn då på röret som går ut från varmvattenbererdaren mellan blandningsventilen och själva anslutningen upp i beredaren.
Är detta röret väldigt hett och går ej att hålla i så ligger felet antagligen i blandningsventilen.
Men är röret kallt så är felet antagligen i beredaren!
Se min bild för att veta vilket rör jag menar:
Jo, såhär:
När du spolar varmt vatten och det bara kommer kallt vatten ur kranarna. Känn då på röret som går ut från varmvattenbererdaren mellan blandningsventilen och själva anslutningen upp i beredaren.
Är detta röret väldigt hett och går ej att hålla i så ligger felet antagligen i blandningsventilen.
Men är röret kallt så är felet antagligen i beredaren!
Se min bild för att veta vilket rör jag menar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara