Behöver hjälp med ledtrådar eller ev. en dödsförklaring.

Plötsligt har varmvattenberedaren börjat bete sig märkligt. Den värmer vatten så att en person kan duscha, sen blir det plötsligt svinkallt. Tidigare kunde 3 personer duscha innan kallvattnet kom.

Vad kan detta beteende bero på? Var ska jag börja felsöka?

Har kollat allt jag kan komma på som novis, att den står på högsta värme, att sladden sitter i osv.
 
ullberg
En gissning är att det invändiga röret som ser till att man "tömmer från toppen" av beredaren har gått av, då blir det redan efter litet vattenuttag ganska utblandat med det inströmmande (kalla) vattnet. På märkesberedare kan man kanske få fram reservdel, beroende på ålder kan du ju överväga att byta hela...

/U
 
R
Fabrikat och modell en del ha problemet som ullberg säger , reservdelar för något sådant , kanske något fabrikat , är nog svårt att få dit , brukar vara svetsade
 
Högst sannolikt är att blandningsventilen har pajat och blandar in för mycket kallvatten.
 
Krilleman
Båda alternativen ovan är en variant av felkälla. Men hur tar man då rätt på om det är något av dessa fel?

Jo, såhär:

När du spolar varmt vatten och det bara kommer kallt vatten ur kranarna. Känn då på röret som går ut från varmvattenbererdaren mellan blandningsventilen och själva anslutningen upp i beredaren.

Är detta röret väldigt hett och går ej att hålla i så ligger felet antagligen i blandningsventilen.
Men är röret kallt så är felet antagligen i beredaren!

Se min bild för att veta vilket rör jag menar:

Varmvattenberedare med markerat rör och blandningsventil för felsökning av temperaturproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.