Byggahus.se
Hej!

Jag och min sambo har precis budat hem vårat allra första egna hem, ett radhus nere i Skåne :)

Det är en hel del att göra på det varav en av sakerna är att sänka driftkostnaden en del.
Uppvärmningen är idag elpanna - vattenburen värme något som jag känner är dyrt att driva.

Har tittat runt en hel del på både luft/luft och luft/vatten och det jag reagerar mest på är prisskillnaden. Medan en luft/luft ligger på ca 20k inkl installation så ligger en luft/vatten på ca 90k.

Så min stora fråga är om det verkligen är värt de extrasummorna för att installera luft/vatten före luft/luft?

Huset är ett 1.75 plan (kallar det så, framsidan på övre plan är fullhöjd och bakre är snedtak) på 113kvm boarea och 44kvm biarea. Biarean är dock inte intressant att värma upp då större delen idag består av garage och förråd.

hus_före.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi satsar på luft/luft så är min tanke att sätta den på väggen mellan toalett och trappa och att ha själva utedelen till höger om ytterdörren. Är en del väggar och dörrar etc. i vägen men tanken är att inom en 3-års period att ha en planlösning liknande bild nedan.

Hus_efter.jpg
Skapa konto

Vad rekommenderar ni oss? Årsförbrukningen som dagens ägare uppgett är ca 19000 kWh.

MVH Jimmy & Emma

Årsförbrukningen - är det enbart värme eller all el? En normal förbrukning an hushållsel är ca 6000-12000 kWh. Det innebär att ni använder mellan 7000 och 13000 kWh till värmen om siffran avser all el. Det är frågan om det ens är lönt med en värmepump isåfall.

Det är ganska mycket dörrar och genomgångsutrymmen. Det ser ut att vara en långt ifrån optimal planlösning för en luft luftvärmepump. En viss besparing ger den ändå. Ett vanligt råd är att inte ha för bråttom. Bo där något år och se vad det kostar för er. Det är inte säkert att ni har samma förbrukning som nuvarande ägarna.

18000kwh är uppvärmning enbart har jag för mig.

Avemo skrev:
Det är ganska mycket dörrar och genomgångsutrymmen. Det ser ut att vara en långt ifrån optimal planlösning för en luft luftvärmepump. En viss besparing ger den ändå. Ett vanligt råd är att inte ha för bråttom. Bo där något år och se vad det kostar för er. Det är inte säkert att ni har samma förbrukning som nuvarande ägarna.
Jo det är det idag, men tanken är som sagt att öppna upp där nere.

Det är dock ett vettigt förslag med att avvakta, blir nog svårt att få lägre bara, pensionärer som bott där tidigare och min erfarenhet av äldres bostäder är att de brukar ha det svinkallt :p

20150702_214616.jpg
Skapa konto

20150702_214640.jpg
Skapa konto

Jag har landat på 10-16 kkr för mina llvp. Värmer upp 150 kvm (3 st llvp), förbrukning på under 14 000 kWh per år för ALL el.

Energideklarationen var svårläst då upplösningen var dålig men jag skulle dubbelkolla siffrorna. Byggnadens energianvändning är ju ca 16000 kWh.

Jula har luft/vattenpumpar avsedda att komplettera ett befintligt system. Det kanske kan vara intressant?

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-luft-vatten/

Priset är ett helt annat än det du har fått, men kvaliteten på julas pumpar kan ifrågasättas. Dessa pumpar brukar reas rejält då och då, så köp när det är rea.

Redigerat:
Hej!
Med luft/luft behöver du komplettera med en varmvattenberedare som kostar en slant både i inköp och drift.
Ang. att Jula säljer värmepumpar så är det lagkrav sedan 2015-01-01 att alla värmepumpar skall installeras av godkänd montör. Återförsäljare får inte längre sälja till privatpersoner som inte kan visa på en godkänd montör som skall installera pumpen.

cecar33 skrev:
Hej!
Med luft/luft behöver du komplettera med en varmvattenberedare som kostar en slant både i inköp och drift.
Ang. att Jula säljer värmepumpar så är det lagkrav sedan 2015-01-01 att alla värmepumpar skall installeras av godkänd montör. Återförsäljare får inte längre sälja till privatpersoner som inte kan visa på en godkänd montör som skall installera pumpen.
Sant, men 14000 kWh, 3 llvp, i Skåne, 150 kvm, 210 l vvb som drivs med el. Dyrt? Verkligen inte.

Jag ställer mig ytterst tveksam till att så är fallet, för det skulle betyda att samtliga återförsäljare skulle vara uppkopplade mot registret för godkända installatörer och det vågar jag nästa sätta huset på att de inte är. Det låter som ett rent påhitt. En referens till lagrum för det påståendet hade varit fint, annars är det nog att betrakta som påhitt.

Jag backar; det verkar som att man måste ange firmanamn och certnummer på den firma som skall installera. Inte svårt att kringgå men det verkar vara obligatoriskt.

Redigerat:
Men om man sätter en llvp där nere på tänkt plats (mest för att den ska värma de större utrymmena) och en där uppe, har missat rita dit klk men det är en vid trappan och att ha den därpå, hade det gjort skillnad?

I annat fall så stiger ju värmen och att kunna dra ner elementen där nere borde väl göra skillnad även om de där uppe får stå på lite?

Varm luft stiger, absolut, men för att en llvp skall fungera för ett helt hus så måste det vara enormt öppen planlösning.
Jag råder dig att investera 99:- i en byggfläkt som du kan flytta runt och se var värmen sprider sig bäst. I min källare så visade det sig att den skulle sitta på ett helt osannolikt ställe, riktad på ett än mer osannolikt håll för att sprida varmluften bra.

• Gilla
parom
  • Laddar…
Har funderat lite över era synpunkter och kommer nog göra som föreslogs att dröja lite och se vad våra driftkostnader hamnar på.

Tanken är att nu när vi flyttar in att fönstrena ska målas om och då tar jag och tätar om de i samma veva, sen har jag tittat en hel del på att byta ut alla kranarna mot snålspolande med mjukstängning istället för de som sitter där idag sen 60-talet.

Det borde göra lite skillnad intalar jag mig själv :)

Många bäckar små. Att se över tätningslister är billigt och kan ge en effekt. Hur stor beror givetvis på hur bra fönstren var tidigare. Byta kranar skulle jag göra om de droppar eller jag är missnöjd med funktionen på något sätt. Vill du bara sänka flödet finns det strypmunstycken som du kan sätta på de gamla kranarna.

Luftvärmepumpen kommer absolut att minska energiförbrukningen. Hur väl det fungerar beror mycket på ditt nuvarande värmesystem också. Det är intrimmat för att ge samma temperatur i hela huset utan tillskott någonstans. Värmer du extra i ett rum så stör du det vattenburna systemet. Hur väl det kan hantera störningen varierar. Det kan bli större skillnad än idag i temperatur mellan olika rum och det kan bli så att elementen fortsätter att värma även i det rum där pumpen sitter. Det blir fortfarande en energibesparing, men eventuellt mindre än den skulle kunna vara.

Köp en luft/luft av känt märke med 5 års garanti. Du kommer sänka dina uppvärmingskostnader direkt med säkert 40-50%.

Kör den några år, bli riktigt trött på att du inte kan titta på tv eller känna lugnet hemma..... Under dessa år har du även isolerat vinden, sett över tätningar fönster/dörrar. Ta dina uppsparade 15-20 kkr (från luft/luften) köp en vettig luft/vatten.

Till 113 m2 behöver den inte vara stor, exvis Panasonic monoblock Aquarea 6 eller Tcap 9 .(finns att få för 35-45 kkr om man söker) eller en liten Mitsubishi W50/SW75 . Köp den löst på nätet, charma en lokal rörläggare att sätta in den på löpande räkning (1,5 dag ca 15-20 kkr om det inte är en knölig installation) . Lyssna på tystnaden )

Håll dig borta från Julapumpen, den och Investpumpen vilket är samma skrutt, finns det ca 10 000 inlägg på nätet om olika problem samt att de helt enkelt inte fungerar när det är kallare än -3c ute.... Se värmepumpsforum om du vill ha en försmak av vad som väntar om du ändå går den vägen.

Redigerat:
OXYD
Luft/luft eller bergvärme röstar jag på. Bor själv i Skånes inland. Vi körde på luft luft och har väldigt billig elräkning nu. I efterhand är vi glada att vi inte körde på dyrare variant. Det hade inte betalat sig. Vi får se hur det blir när vi får riktiga vintrar igen. De senaste två åren vi bott med luftvärme har vi inte haft någon vinter :cool:

Men är man känslig för ljud är luft/luft inget bra alternativ.
Skall en ll-pump användas optimalt så skall man ha så högt luftflöde som man kan tåla. Vintertid har vi vår i fast högt varv för att cirkulera värmen effektivt.

Auto funktioner cirkulerar luften dåligt och givaren sitter i enheten.

Man skulle vilja haft en extern givare i andra sidan huset. Då skulle auto funka :D

Köp den kraftigaste varianten du kan hitta om det blir en ll-pump

Rekommenderar detta forum för bra info om pumpar:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?PHPSESSID=2d59okd7a5sq9podel9sr6p9n4&action=forum

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.