Finns det ngn som är bra på Nibe EVC13 pannor? Har en sådan som står som "byggpanna" i väntan på markvärme och som nu har fått lite problem. I Sommarläge och normalläge går cirkulationspumpen igång och fungerar, eftersom utegivaren inte är inkopplad värmer dock inte patronen i det här läget utan blinkar "fel på utegivaren" med dioderna. Vi har dock tidigare alltid kört den i reservläge. Vrider man till det läget funkar dock inget, cirkulationspumpen tillexempel lägger av och pannan värmer inte heller. Har mätt och cirkpumpen blir mycket riktigt strömlös. Vrider man då tillbaka till normalläget går pumpen igång igen. Har kollat elschemat men fattar nada. Cirkulationspumpen borde som jag förstår det matas precis samma i läge 2 (normal) och läge 3 (reserv) så den borde inte lägga av. Någon som har en aning om vad felet kan bero på?

Med vänlig hälsning
P

R
Kolla säkringarna , det kanske har gått en kollar just nu schemat

Har du kollat glassäkringarna? Vad jag förstår av det här schemat så matas pumpen via säkringen med nr 7 i bilden i reservläget.
Elschema som visar elektriska kopplingar och komponenter med numrerade säkringar, där säkring nr 7 är markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

R
Sitter en säkring i den , en glasrörssäkring 2,5 amp sitter under den lilla plastskruven på höger sida när du lyfter bort
fronluckan

Jo men pumpen matas väl som jag förstår det av samma fas i läge 2 som i läge R som det kallas i schemat? Och l läge 2 går den alltså.

Säkringen verkar dessutom hel. Dock bara kollat. Får mäta imorgon f säkerhets skull.

Huvudsäkringarna ser bra ut

R
T trollkungen skrev:
Huvudsäkringarna ser bra ut
Är du säker på det byt alla tre , enligt schemat kan det komma baklänges genom el-patron

OK alla 3 fassäkringar bytta. Men tror inte det var problemet. Tror jag har hittat en riktigt Idiotgrej. Som jag skrev i början gick cirkulationspumpen i läge 1 och 2. Men den borde inte gå i 1 (sommarläge) utan bara i läge 2 och 3 enligt instruktionsboken. När jag kollar närmare är plastvredet som man ställer vrider mellan lägen 0- 1 - 2 0ch 3 trasigt, verkar som det skadats och ngn bara klämt på det. Det sitter alltså +1 på pannan. Så när jag trodde jag var i läge 1 var jag egentligen i läge 2...

Med det antagandet verkar allt fungera och pannan värmer nu DOCK är det en liten grej jag undrar över fortfarande. OM det är så som jag nu misstänker och pannan nu står i läge 3 och värmer (temp har klättrat 10grader senaste timmarna och rören blir också varma) så lyser inte den övre av de två lysdioderna som indikerar att elpatronen nu är inkopplad. För det borde den väl även i reservläget som jag minns?

Tack för hjälpen så här långt
P

R
Reservläget är ett läge med en fast kw , tror det är 3 kw utan att titta i manual eller schema , inkopplas som frysskydd om elektroniken fallerar

6 kWh tror jag enl handboken
Men skall som sagt ändå inte dioden tändas för att patronen nu jobbar
(hade en äldre EVC13 (röd färg på framsidan tror typ 80-tal) förut i en annan kåk och där har jag för mig dioden lyste).

P

R
Värmer den , pumpen går och du kan ställa värmen med termostaten så bry dig inte , huvudsaken är att det finns värme

Det normala i lite äldre NIBE-modeller är att all elektronik kopplas bort i reservläget och att el-patronen styrs av en fast reservtermostat i tanken samt att man får ställa shunten för hand.

• Gilla
alm82
  • Laddar…
Tänkte berätta hur det gick till slut och vad felet visade sig vara.
Tog hit en reparatör vilken snabbt konstaterade precis som jag att cirk pumpen inte gick och att det inte var spänning på faserna samt att den lilla 2,5A säkringen var hel. Det byttes lite temp givare och mekades med kontaktorn någon timme men inget löste problemet tills hela pannan rivits...då upptäcktes att troligen hade jag när jag plockade ut säkringen (snurrat) på hela säkringshållaren (då NIBE enligt mig snålat o använder en variant som kan rotera och inte är så tydlig på när säkringen släpper). Reparatören hade ingen sådan men efter att vi "tjuvkopplat" pumpen utan säkring och jag själv köpt en sådan på Claes Ohlsson funkar allt fridens.

Spänningen i chassit då?!?!? Jo den var lite lurig och dolde ju på sätt och vis problemet med säkringen. Då pannan är ansluten med en lös 3fas handske provade jag att dra en kabel till min 3fas i garaget och hokus pokus var pannan inte längre strömförande...felet beror alltså på något fel i själva centralen eller 3fas handsken. Här väntar jag dock på en elektriker för ny felsökning. Fortsättning följer.

Med vänlig hälsning Trollkungen

• Gilla
bling och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.