Hej,
Kan någon förklara vad denna termostat har haft för funktion? Den är vad jag vet frånkopplad nu. Huset har direktverkande elradiatorer (samt numera en LVP). Är det någon form av dag och nattstyrning baserat på yttertemperaturen?
En hand håller en sliten, gammal termostat med instruktioner på flera språk och justerbara stoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en frånkopplad, vit termostat med en etikett med instruktioner på flera språk, kablar syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal termostat med ratt och flera färgade kablar i ett öppnat elektriskt utrymme på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Förmodligen nattsäkning baserad på någon klocka?
 
Jag tycker det liknar något som skulle kunna vara el-uppvärmd garageinfart så man slipper skotta snö utan det smälter istället. Borde synas på farten på elmätaren när den är tillkopplad i så fall om den fortfarande fungerar. Finns också hus (70-tal?) som hade uppvärmning av betongplattan i ytterkanten för inte riskera fuktskador.
 
Sitter den utomhus?
 
useless useless skrev:
Förmodligen nattsäkning baserad på någon klocka?
Ja, det är min tanke också. Att det varit någon form av styrning för att sänka förbrukningen vid dag/nattaxa (förr i tiden).

J Josth skrev:
Jag tycker det liknar något som skulle kunna vara el-uppvärmd garageinfart så man slipper skotta snö utan det smälter istället. Borde synas på farten på elmätaren när den är tillkopplad i så fall om den fortfarande fungerar. Finns också hus (70-tal?) som hade uppvärmning av betongplattan i ytterkanten för inte riskera fuktskador.
Det är ett hus byggt 1969. Det är inte till garageuppfarten. Jag misstänker att det har något med elradiatorerna inomhus att göra. Det är frånkopplat nu.
useless useless skrev:
Sitter den utomhus?
Ja, på fasaden av huset.
 
Verkar konstigt att ha en sån pryl utomhus om den inte styr något som sitter utomhus?
Direktverkande el brukar inte styras på utetemp vad jag vet.
 
useless useless skrev:
Verkar konstigt att ha en sån pryl utomhus om den inte styr något som sitter utomhus?
Direktverkande el brukar inte styras på utetemp vad jag vet.
Alla elementen har termostater inbyggda. Kan termostaten utomhus ha fungerat som en override? Alltså att den vid extrem kyla (t.ex. temperaturer under -10 grader eller något) tillät att radiatorerna inomhus fick vara igång även på dagen då det var den dyra dagstaxan? Eller någon annan idé? Det hänger ett knippe kablar precis utanför mitt proppskåp som jag är 99% säker på att de går till termostaten. Bredvid proppskåpet satt tidigare ett styrsystem för dag/nattaxa.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.