Hej,
Kan någon förklara vad denna termostat har haft för funktion? Den är vad jag vet frånkopplad nu. Huset har direktverkande elradiatorer (samt numera en LVP). Är det någon form av dag och nattstyrning baserat på yttertemperaturen?
Kan någon förklara vad denna termostat har haft för funktion? Den är vad jag vet frånkopplad nu. Huset har direktverkande elradiatorer (samt numera en LVP). Är det någon form av dag och nattstyrning baserat på yttertemperaturen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det liknar något som skulle kunna vara el-uppvärmd garageinfart så man slipper skotta snö utan det smälter istället. Borde synas på farten på elmätaren när den är tillkopplad i så fall om den fortfarande fungerar. Finns också hus (70-tal?) som hade uppvärmning av betongplattan i ytterkanten för inte riskera fuktskador.
Ja, det är min tanke också. Att det varit någon form av styrning för att sänka förbrukningen vid dag/nattaxa (förr i tiden).useless skrev:
Det är ett hus byggt 1969. Det är inte till garageuppfarten. Jag misstänker att det har något med elradiatorerna inomhus att göra. Det är frånkopplat nu.J Josth skrev:Jag tycker det liknar något som skulle kunna vara el-uppvärmd garageinfart så man slipper skotta snö utan det smälter istället. Borde synas på farten på elmätaren när den är tillkopplad i så fall om den fortfarande fungerar. Finns också hus (70-tal?) som hade uppvärmning av betongplattan i ytterkanten för inte riskera fuktskador.
Ja, på fasaden av huset.useless skrev:
Alla elementen har termostater inbyggda. Kan termostaten utomhus ha fungerat som en override? Alltså att den vid extrem kyla (t.ex. temperaturer under -10 grader eller något) tillät att radiatorerna inomhus fick vara igång även på dagen då det var den dyra dagstaxan? Eller någon annan idé? Det hänger ett knippe kablar precis utanför mitt proppskåp som jag är 99% säker på att de går till termostaten. Bredvid proppskåpet satt tidigare ett styrsystem för dag/nattaxa.useless skrev:
Klicka här för att svara
