Byggahus.se
För någon vecka sedan under en vinterstorm sjönk tempen i huset rejält. Därefter fortsatte tempen att sjunka med någon grad varje dag. Huset (1 plansvilla) värms upp av golvvärme och en äldre bergvärmepump (Nibe Fighter) som är ca 15 år gammal. Golvet upplevs som kallt, med undantag för vissa enskilda punkter som är någorlunda varma.

Jag har provat att lufta systemen, men ingen luft i rören. Trycket i expansionskärlet sjönk snabbt fast bara någon eller några dl vatten kom ut i samband med avluftningen. Jag har lyft av ställdonen, men ingen effekt. Några av ställdonen är iskalla medan några är varma om det kan vara intressant att veta. Expansionskärlet visar just nu ett tryck på drygt 1 bar.

Data från värmepumpen i morse innan jag for till jobbet:

VB (fram) 40 (40) grader
Varmvatten 40 grader
Utetemp -11 grader
VB-r 23 (52) grader
VVstart 41 (42) grader
KB-f 2 grader
KB-r 0 (-12) grader

Har någon en kvalificerad gissning om vad felet kan tänkas vara?

Kan vara något fel på expansionskärlet eftersom en så liten mängd vatten får trycket att sjunka så snabbt. Förtrycket borde kontrolleras.

• Gilla
eng83
  • Laddar…
Verkar vara dåligt flöde eftersom det diffar 17 grader på VB-f och VB-r.
Kan vara fel på cirkpumpen, stopp i smutsfiltret eller nåt annat skit i systemet.
Alternativt kan det vara som det var för mig med nästan samma sympton för några veckor sen.
Då var jag nere och bökade i pannrummet efter nån låda och när jag reste mig upp slog jag huvudet i rören i taket(låg takhöjd). Därefter blev det kallare i huset och jag felsökte med luftning osv innan jag såg att det var en kran jag slagit huvudet i som då blev nästan stängd.

• Haha
  • Gilla
ylven och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Tippar på att växelventilen (Honeywell) kärvar och fastnat i mellanläge så cp i vp cirkulerar både genom vvb och värmekretsen (samma temp på vv och vb)
Detta fel ger lågt differenstryck över vb och därmed lågt flöde, stort delta t.

Märks också på att vp försöker göra vv ofta fast man inte förbrukat något vv.
VV-tempen sjunker snabbt när växelventilen inte stänger helt.

Brukar kunna gå att få igång tillfälligt med hjälp av lite milt våld och motion.

Lossa ställdonet
https://jsenergi.com/reservdelar-ni...w-cu-065052/019-stalldonvaxelv-honeywell.html

Knacka på sidan av ventilhuset med lämpligt verktyg och tryck på spindeln upprepade gånger.

https://jsenergi.com/reservdelar-ni...ghter-1225-8kw-cu-065052/023-vaxelventil.html

Finns nog många trådar om växelventiler.

• Gilla
eng83
  • Laddar…
Okej, då har jag några möjliga orsaker. Bara att börja med det lättaste och sen jobba sig uppåt.

Jag återkommer förhoppningsvis med det rätta svaret inom kort.

Eftersom jag har en tendens att skapa två nya problem när jag löser ett tog jag in en firma som fick gå igenom allt och de kollade expansionskärlet som var OK, smutsfiltret var OK, växelventilen var däremot kaputt. Ett vanligt fel på den typen av värmepump tydligen. De bytte ut både ställdon och växelventil och vips så stiger värmen i huset igen.

• Gilla
Ville_Vessla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.