E
Magrand Magrand skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar.

Är det Esbe shunten vi snackar om?

"Slog på shunt en" ? Tryckte in vredet till auto?

"och det verkar inte bättre än att den går åt fel håll." Hur konstaterade du detta?

"Kan man vända den på något enkelt sätt?" Menar du Esbe ställdonet/motorn?

Om du menar att det är något galet med ställdonet så är det inte ovanligt att det blir fel vid monteringen.

Gångriktningen kan oxå bli fel. (kan ändras genom att växla trådar på A15/A16 i VP)

Rätt skala är monterad (öppnar moturs)

Som din bild visar så ska shunten vara stäng, pilen på kl 13:30, om inte så är det fel gångriktning.

Ställdonet kan även vara felmonterat på shunten. Shunten i fel läge vid montering av ställdon.
Kolla t.ex. så här:
Dra ut ratten till man. vrid moturs till max.
Dra av ratten helt.
Lossa centrumskruven bakom ratten, dra av ställdonet.
Nu ska shuntens läge vara som denna bild. (D.v.s. stängd mot returen nedåt)
[bild]
Om ja: rätt, återmontera ställdon.
Om nej, vrid axeln till läget enl. bild. Återmontera ställdon.

https://
.esbe.eu/se/sv-se/~/media/ESBE%20PIM_ESBE%20sync%20BR/Documents/Installation%20instructions/A/ARA600%203punkt_98140275_utgH_lr.ashx

Tack för tipsen. Avvaktar installatörens återbesök innan jag börjar riva i grejerna själv. Det var nog dessutom något förhastade slutsatser från min sida. ESBE-Shunten var stängd men framledningstempen ändå för hög. Manuellt kunde jag shunta ner temeperaturen genom att vrida moturs (öppna). Detta fick mig att tro att den går åt fel håll.

Återställde shuntens motorläge till ungefär mitten (via reglersystemets funktionstest för shunt) och tryckte in vredet igen. Då reglerade den som man kan förvänta sig. Det paradoxala är att nu ökar den tempen genom att öppna (moturs).

Något måste ha varit galet med flödesriktningarna och det belyser väl kanske att det är ett svårreglerat och instabilt reglersystem som inte kan återställa sig själv till ett normalläge.

E
Rörmokaren var här och grejade med shunten. Tror ändå det blev fel... "stänger" leder inte till lägre temp

E
E erimos skrev:
Rörmokaren var här och grejade med shunten. Tror ändå det blev fel... "stänger" leder inte till lägre temp
Hon kommer iaf tillbaka imorgon och bygger om anslutningen till golvvärmen.

Sen är det bara problemet med den vildsinta spetsningen kvar. Elpatronen går konstant om jag inte stänger av den.

E
Systemet är nu igång igen, delvis ombyggt. Tryckstyrda shunten är bortmonterad och visade sig ha fastnat i ett halvöppet läge.

Shunten var rätt från början men kunde inte reglera ordentligt när den halvöppna shunten kortslöt flödet. Jag tror det här ska fungera nu.

Däremot förstår jag inte pumpens frikostiga elspetsande. Just nu tycker jag att jag borde ha idealiska förhållanden med framledning 39, tempdiff över pumpen 9 grader och på kalla sidan 4. Vad mer kan en värmepump begära? (1,5 kWh tydligen...) .När väl shuntfördröjningen nått 0 återställs den aldrig utan tillåter elspetsen att jobba så fort börlägen underskrids med liten marginal. Börjar misstänka att något är trasigt.

E
E erimos skrev:
Systemet är nu igång igen, delvis ombyggt. Tryckstyrda shunten är bortmonterad och visade sig ha fastnat i ett halvöppet läge.

Shunten var rätt från början men kunde inte reglera ordentligt när den halvöppna shunten kortslöt flödet. Jag tror det här ska fungera nu.

Däremot förstår jag inte pumpens frikostiga elspetsande. Just nu tycker jag att jag borde ha idealiska förhållanden med framledning 39, tempdiff över pumpen 9 grader och på kalla sidan 4. Vad mer kan en värmepump begära? (1,5 kWh tydligen...) .När väl shuntfördröjningen nått 0 återställs den aldrig utan tillåter elspetsen att jobba så fort börlägen underskrids med liten marginal. Börjar misstänka att något är trasigt.
Shuntfördröjningen har nollställts nu. Nu vet jag inte mer vad jag ska gnälla på innan jag sett elförbrukningen....

Tack för hjälpen allihopa!

Vore kul med bild på ombyggda gv-shunten.

• Gilla
erimos
  • Laddar…
Om inte jag minns fel så har väl ecoheat 408 elspets i toppen för att spetsa vv bla. Själva kompressorn går väl bara upp till ca 50 var fjärde start. Dom tre första brukar vara 40 grader. Så för att få varmare vv så måste elspets gå, samma gäller radiatortemp. Nu var det ett tag sen jag satte in en så det kan ju ha ändrats....

E
Värmesystem med rör och ventiler dekorerat med en citron och en basilikaplanta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Homestylade med lite citrus och örter, fräscht! ;)

E
V Vector skrev:
Om inte jag minns fel så har väl ecoheat 408 elspets i toppen för att spetsa vv bla. Själva kompressorn går väl bara upp till ca 50 var fjärde start. Dom tre första brukar vara 40 grader. Så för att få varmare vv så måste elspets gå, samma gäller radiatortemp. Nu var det ett tag sen jag satte in en så det kan ju ha ändrats....

Har sett den köra 60° till övre tank så den kan. Den vill inte däremot...

Det du beskriver är en inställning som heter "exakt framledning" som kan kompletteras med vv-körning var 4:e körning. I mitt fall fyllde den båda tankarna med 60° så pulver finns om man bara överlista den.

Just nu spetsar den bara en stund var 180:e minut, sen återställs timern för shuntfördröjning. Samtidigt stor VP stilla stor del av tiden så det är fortfarande inte så lätt att förstå varför den ska spetsa. det är bara 2 minus ute.

V Vector skrev:

Vill minnas att de finns en tråd på vp forum om just ecoheaten som visade sig att den så gott som körde fast kondensering och shuntad ut efter värmekurva. Resultatet blev ju katastrof siffror på COP samt elspets i vissa fall. Tror man har fått ordning på det nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.