Jag försöker felsöka mitt system i huset jag bott i sedan april. Huset är byggt 2013 med fristående FTX, vattenburna element på ovanvåningen samt Neotherm golvvärme på bottenvåningen. Värmen kommer från gaspanna.

Den huvudsakliga rumstermostaten står på max och det blir inte varmare än 20 grader. Samtidigt känns golvet inte varmt men inte heller så kallt som när en sektion stått med golvvärmen avstängd.

Temperatur på shunten är 40 grader

Fördelningsröret efter shunten är varmt. Samlingsröret när alla eldningar kommer tillbaka är kallt så all värme går åt.

Alla servomotorer står fullt öppna hela tiden. Stifften fungerar, jag har provat trycka på alla och det är inga problem att röra på något av dessa.

Är detta ett fall av luft i systemet? Tidigare ägare har troligtvis aldrig luftat systemet.

Är det pumpen som stannat? Borde den låta något? Det är eb Grundfos ups 15-40.

Om man känner på cirkulationspumpen med fingrarna ska det åtminstone kännas svaga vibrationer om motorn fungerar.

Pumpen verkar snurra i alla fall. Kände på den och ställde också vredet i ett av de två andra lägena (står på tre av tre så provade 1 och 2) pumpen vibrerade då mindre.

Kan det vara luft i systemet som sapar dessa problem. Borde det inte låta lite när luftbubblorna då kommer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.