Tja!

Sitter här och funderar på ifall man ska byta ut vår fjärrvärme mot bergvärmepump istället.

Beräknad årsförbrukning enligt fjärrvärmeverket:
18 205kWh.
Årsavgift 3.500kr
kWh pris: 64öre/kWh

Vårt hus är på 140kvm med väggar tunna som papper. Nu ligger vi på en inomhustemperatur kring 19 grader. Inte ekonomiskt försvarsbart med högre komfortvärme. Vi är 5st i familjen.

Enligt energideklarationen förbrukar vårt hus 130kWh/kvm och år.

Har inte fått någon offert på installation av bergvärme än.

Har kollat karta från sgu angående djup till berg och enligt den kartan ligger det mellan 5-10m. Har inte fått någon offert ang installation av bergvärme. Men givet våra förutsättningar, vad hade ni gjort?

Ni har en låg årsavgift ganska lågt kWh-pris för fjärrvärmen. Också en ganska låg energiförbrukning trots tunna väggar, men det är ju inte alls så särskilt kallt i Skåne. Kommer att ta väldigt många år (15-20?) att tjäna igen en investering i bergvärme enligt min snabba uppskattning. Jag skulle då behålla fjärrvärmen.

Jo, avgifter till fjärrvärmen är inte extremt höga. Men problemet blir när vi vill höja värmen till en 21-22 grader. Då drar förbrukningen iväg. Förbrukningen drar ju självklart iväg även med bergvärmepump men de har ju en rätt fin scop.

Där tänker jag att en bergvärmepump är ”billigare” och att jag själv kan ”påverka” priset.

Jag hade varit glad om jag haft så billig fjärrvärme och tittat på tilläggsisolering, fönster, ventilation och optimering av värmesystemet istället.

Du skulle kanske kunna spara omkring 9000 kr om året på bergvärme, vilket gör att det förmodligen tar cirka 15 år innan du börjar gå plus. Har man otur går pumpen sönder efter 15 år eller så åker man på en dyr reparation som sabbar kalkylen totalt. Dessutom är det väl troligt att vi går mot högre elpriser som också riskerar att göra det olönsamt.

Jag bytte själv från fjärrvärme till bergvärme, men vi hade högre kostnader också. Fjärrvärmen kostade 35 000 kr om året och med bergvärme ligger det istället på 10 000 kr.

Jo, jag har förstått det som vi har förmånligt pris på fjärrvärmen. Ska ge det denna vintern och elda på så vi har runt 21grader och se vad förbrukningen landar på. Kommer en kille på fredag och ska lämna offert på bergvärme. Så får vi se hur kalkylen blir.

Tilläggsisolering kommer att ske i samband med när vi bytar fasaden. Fönsterna är 2glas men osäker på hur vi ska gå tillväga med dom. Där finns med andra ord en del att göra föratt göra huset mer värmeeffektivt.

Börja med att ta rätt på hurpass bra takisoleringen är. Värme vill ju stiga uppåt

Var en kille här från IVT idag. Vi diskuterade fram och tillbaka, och kom fram till att en luft/luft är en bättre investering som komplement till fjärrvärmen. Bergvärme från dom skulle gå på runt 180’. En luft/luft skulle gå på 22’ inkl installation.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.